5 smaakmakende trends in sauzenland

Actueel, Achtergrond |
14 februari 2024 |
Leestijd ± 1 tot 3 minuten

Zoet, pikant, gefermenteerd, extra pittig, rokerig. Maar ook: de opmars van sauspompen in de branche en kleine ambachtelijke sausmakers. De sauswereld is en blijft in beweging. Frituurwereld serveert vijf smaakmakende trends uit de wereld van de sauzen.

1. Beurssauzen

Het aantal introducties op de horecabeurzen was uiterste beperkt. Wel kwamen de nodige producenten met nieuwe sauzen. Over onder meer de Koreaanse barbecuesaus van Remia, die goed aansluit bij de K-popfoodtrend van kip en andere gerechten, en Oliehoorns pepermayonaise en nieuwe veganaises schreef Frituurwereld al. Trouwens, de bestaande veganaise van De Zaanse is er in een nieuwe receptuur die volledig vrij is van allergenen.

Ook Heinz had nieuws. Zo kondigde het Amerikaanse merk de introductie aan van Pickle Ketchup, tomatensaus met augurksmaak dus. In de loop van het voorjaar moet hij verkrijgbaar zijn. Op de Horecava toonde Heinz zijn eigen vega mayo, maar ook klassieke burgersaus en een mosterd-barbecue saus.

2. Sauspomp rukt op

Sauspompen rukken op. Sauspompen die de consument met de voet of de hand kan bedienen bestaan al heel lang, maar zie je de laatste tijd steeds vaker in cafetaria’s. Komt dat misschien door het personeelsgebrek? Elke handeling die niet achter de toonbank uitgevoerd hoeft te worden, bespaart immers arbeidstijd. Bijzonder is ook de nieuwe sauspomp van Automatiek Speciaal in Winschoten. De nieuwe automatiek is uitgerust met een sausslurf.

3. Cupjesnostalgie

Sausnieuws dat online veel tongen losmaakte, is het nieuwe sachet van McDonald’s voor fritessaus, ketchup en de zoet-zure saus. Volgens McDonald’s voldeden de oude sauscupjes niet langer aan de Europese regelgeving voor plastic voor eenmalig gebruik. Ook in de nieuwe sachets zit plastic, maar die soort is toegestaan, aldus McDonald’s Nederland in de media.

Niet alle gasten zijn over de sachets te spreken, terwijl de cupjes nostalgie opwekken en her en der op Marktplaats als verzamelobject te koop worden aangeboden. Overigens gaf McDonald’s België onlangs flessen Big Mac-saus cadeau.

4. Zoet-pikant zet door

Zoeter en pikanter. Dat is de koers die ons land eigenlijk al langjarig vaart met de ontwikkeling van de saussmaak. De laatste jaren is daarnaast de rokerige smaak in opmars, met dank aan de niet aflatende belangstelling voor vaak houtgestookte ovens en barbecues. Maar ook de zoet-pikanttrend zet dus verder door, een ontwikkeling die wordt gestuwd door vooral Aziatische keukens, waaronder de onstuimig opkomende Koreaanse kipzaken.

Go-Tan introduceerde nog recent zijn extra hot sweet chilli saus. Trouwens naast zoet, pikant en rooksmaak, is er nog een andere trend: sauzen die op basis van fermentatie (een rottingsproces) tot stand komen. Ze heten zeer ‘diepe’ smaken te hebben. Voorbeeld: de aloude Romeinse vissaus garum.

5. Kleine sausmakers

Kleine ambachtelijke foodproducenten schieten al een jaar of tien als paddenstoelen uit de grond. Denk in onze branche maar eens aan relatief nieuwe frietfabriekjes en makers van (vooral) kroketten en bitterballen.

Ook in het saussegment zien we volop nieuwkomers. Mayoneur is binnen de horeca misschien wel het meest sprekende voorbeeld. Maar ook supermarkten schuwen het niet om nieuwe sauzen (vaak tijdelijk) te presenteren in hun schappen. Een recent voorbeeld zijn de jalapeño-sauzen Tingly Ted (mild) en Xtra Tingly (extra pittig). Zanger Ed Sheeran ontwikkelde de sauzen samen met Heinz.

Foto’s: Automatiek Speciaal Winschoten en Tingly-promofoto.