3 redenen waarom eetwedstrijden weerzin opwekken

Actueel, Achtergrond |
6 december 2022 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Frikandellenproeverij bij Happy Frites in Ransdaal

Organiseer liever een frikandellenproeverij in je zaak

‘Veertien frikandellen in het uur’. Dit bericht in het Dagblad van het Noorden over een frikandelleneetwedstrijd bij een cafetaria in Emmen wekte verontwaardigde reacties van lezers op. Van ‘walging’ tot ‘een misselijk makend idee’. Eetwedstrijden zijn niet meer van deze tijd.

Drie redenen waarom je zou moeten stoppen met eetwedstrijden:

1. Stijgende prijzen

Het is onderhand helaas een bekend verhaal: de prijzen van energie en grondstoffen zijn gestegen; we hebben te maken met een hyperinflatie. Mensen hebben moeite om rond te komen. Ook als ondernemer moet je scherp op je inkoop- en verkoopprijzen letten om de zaak draaiende te houden.

2. Voedselverspilling

De tijd dat je met eten kon ‘spelen’, is definitief voorbij. De roep om minder voedsel te verspillen klinkt steeds luider. In combinatie met de stijgende prijzen en het groeiende aantal mensen dat een beroep op de Voedselbank moet doen, is het not done om een eetcompetitie te houden.

3. Niet goed voor het imago

Het organiseren van een eetwedstrijd: voor wie doe je dat eigenlijk? Was het vroeger een middel om positief in de publiciteit te treden of een leuke activiteit voor je klanten aan te bieden, tegenwoordig wekt het weerzin op. De negatieve publiciteit doet het imago van frituurbranche geen goed.

Alternatief: een frikandellenproeverij

Wil je nieuwe klanten trekken, meer omzet behalen en op een positieve manier de pers halen? Denk dan eens aan het aanbieden van een frikandellenproeverij. Collega frietbakker Mathies Soons van Happy Frites in Ransdaal is er zeer succesvol mee.

Organiseer op een dag waarop je normaliter minder klandizie hebt een speciale proeverij in jouw zaak. Bijvoorbeeld frikandellen met verschillende toppings of een proeverij van verschillende kroketten of andere gefrituurde lekkernijen. Zo laat je je klanten op een andere manier kennis maken met je assortiment.