‘Whopper (b)lijkt minder rijkgevuld dan op de foto’

Actueel |
1 september 2023 |
Leestijd ± 1 tot 3 minuten

Klanten slepen Burger King voor de rechter

De Amerikaanse hamburgerketen Burger King moet bij de rechter tekst en uitleg geven over de foto’s van de Whopper. Volgens klanten zien de rundvleesburgers er in de reclame-uitingen rijkelijk gevulder uit dan in het echt.

What you see, is what you get. Die Engelse uitdrukking gaat schijnbaar niet op voor Burger King. Verontwaardigde klanten slepen de hamburgergigant voor de rechter omdat de bekende Whopper zo’n 35 procent groter zou zijn afgebeeld in advertenties dan in werkelijkheid.

Helft van het beloofde vlees

Verder zou de burger maar de helft van het beloofde vlees bevatten. De foto van vlees dat over de rand van het broodje uitpuilt, zou niet kloppen. Burger King ontkent de beschuldiging en zegt dat de beelden uit de reclames wel overeen komen met de geserveerde producten.

Misleiding

Inmiddels heeft de Amerikaanse rechter besloten dat de zaak wel voor moet komen vanwege misleiding van de klanten, zo meldt NU.nl. Al eerder dienden in de Verenigde Staten soortgelijke rechtzaken bij fastserviceketens als McDonald’s en Taco Bell.

Mystery Guest

Het verschil tussen promotiefoto’s en de werkelijkheid wordt ook vaak opgemerkt door de Mystery Guest-bezoekers van het Nederlands Frituurcentrum. In hun rapportage geven ze deze feedback aan de ondernemer. Die kan daarop actie ondernemen want door de foto’s die niet kloppen, kunnen klanten niet meer terugkomen.

Instructie met foto

Een manier om ervoor te zorgen dat schotels, broodjes en gerechten er altijd uitzien zoals op de foto, is om het personeel goed te instrueren. Een aantal ondernemers hebben daarom de werkwijze uitgewerkt voor de medewerkers die deze samenstellen. Vaak bevat deze instructie ook een foto. Bedrijven hebben vaak gedurende de dag te maken met een wisselende samenstelling van de teams. Zo’n werkinstructie kan daarom handig zijn.

30 procent omzetstijging met foto

Uit onderzoek is gebleken dat het gebruik van productfoto’s op je menukaart voor een omzetstijging van 30 procent voor het afgebeelde product kan zorgen.

Kloppende foto’s

In het pas verschenen inspiratieboek ‘Boost je menukaart! Voor elke kaart een idee’ wordt ook ingegaan op het gebruik van beeld voor je menupresentatie. Een van de adviezen van de auteurs: gebruik niet te veel foto’s en zorg dat ze kloppen met wat je aanbiedt.

Bonustip

Om zeker te weten dat die beelden realistisch zijn, kun je als ondernemer zelf productfoto’s maken. Bijvoorbeeld met je eigen telefoon. Bonustip: volg een workshop ‘Foodfoto’s maken met je smartphone’.

Wil je meer weten? Neem dan contact op met horeca adviseur Petra Venekamp: petra@concreetadvies.info

Meer over