Verpakkingsafval: “Frituurbranche scoort goed met plasticbeleid”

Actueel |
13 maart 2024 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten

De frituurbranche scoort goed bij de terugdringing van plastichoudende snackbakjes. Hoewel landelijke doelstellingen volgens staatssecretaris Vivianne Heijnen niet worden gehaald, maken cafetaria’s, snackbars en frituren enorme stappen, aldus Frans van Rooij, vertrekkend voorman van vakvereniging ProFri.

“We doen het, taxeer ik, goed ten opzichte van andere sectoren en andere typen bedrijven,” zegt Van Rooij. “Helemaal als je niet 2022 als uitgangspunt neemt, zoals de overheid doet, maar 2018. In dat jaar begon ProFri met de communicatie over de nieuwe verpakkingsregels die op komst waren. Ik durf te stellen dat sindsdien het gebruik van de bekende plastic frietbakjes en snackbakjes is gehalveerd.”

“Opnieuw kwart minder”

Na de recente ontwikkelingen, is hier nu volgens Van Rooij ‘nog een flinke schep bovenop’ gekomen. “Ik denk dat we nu vergeleken met 2022 zeker opnieuw zo’n 25 procent minder plastic bakjes gebruiken,” zegt hij. “Dit zal zijn effect op de terugdringing van de totale plasticberg in onze eigen branche niet missen. We spreken sinds 2018 over vele tientallen miljoenen minder plastic bakjes, misschien zelfs wel 100 tot 200 miljoen. Aan andere kant, de frituurbedrijven gebruiken maar een heel kleine fractie van alle eenmalige foodverpakkingen in ons land. Maar dat neemt niet weg dat ook wij als bedrijfstak onze verantwoordelijkheid nemen en ons steentje bijdragen.”

Staatssecretaris Heijnen denkt op haar beurt dat ze haar beleidsdoelstelling niet zal halen. In 2026 moet het aantal eenmalige bekers en foodverpakkingen 40 procent lager zijn dan in 2022. Het gaat hierbij trouwens vooral om miljarden wegwerpbekers voor koffie en andere dranken.

Bottlenecks

Van Rooij: “Volgens mij zit de bottleneck bij de beleidsdoelstellingen vooral bij de wegwerpbekers op kantoren en bij de catering van evenementen en dergelijke. Met als grootste boosdoener de koffiebekers. Dranken lijken het grootste probleem. Zo zien we in onze sector bijvoorbeeld dat er nog geen goed alternatief is voor de milkshakebekers. Maar als ik zie waarmee ondernemers in onze branche allemaal bezig zijn, neem ik mijn petje af voor wat er allemaal wèl in korte tijd is bereikt om aan de regels te voldoen.”

Foto: Vivianne Heijnen, foto ProFri

Meer over