Veel tijdelijke plantaardige producten in vleesloze week

Actueel |
10 maart 2021 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Foto: Ladage Beheer

Veel foodverkopers introduceerden tijdelijke producten en concepten speciaal voor de Nationale Week Zonder Vlees. De campagneweek bereikte vorig jaar naar schatting van de organisatie 2,4 miljoen Nederlanders. De Week Zonder Vlees duurt nog tot en met zaterdag.

Samen met Deliveroo opende De Vegetarische Slager het virtuele concept De Vleesch Lobby. Gericht op Amsterdam, kunnen consumenten via de bestelapp van De Vleesch Lobby plantaardige burgers en loaded fries met een vega topping laten bezorgen. Eerder trok de tijdelijke plantaardige drive-through van Meatless Farm en restaurantketen Salsa Shop al de aandacht.

Maand zonder vlees

Frietconcept Bram Ladage gaat nog een stapje verder. Eigenaar Ladage Beheer introduceerde een Maand Zonder Vlees. De Rotterdamse patatkoning voegde deze week een oesterzwamkroket, van zwammen gekweekt op koffiedip, en veganistische NoChicken Nuggets toe aan het assortiment.

Ladage: “Met de Maand Zonder Vlees willen we de consument uitdagen een maand geen vlees te eten.” Over de altijd vegetarische friet, zegt Ladage: “Onze patat is een duurzaam product: de aardappels komen direct van de boer naar onze winkels, waar we ze zelf snijden tot patat. Daarmee zijn we voorstander van korte voedselketens en proberen we het milieu zo min mogelijk te belasten.”

Saucijzenbroodje

Daarnaast zijn er veel andere tijdelijke vegaproducten. Zo hebben de tankshopbakery’s van Shell ter gelegenheid van de Nationale Week Zonder Vlees een vegetarisch saucijzenbroodje in het assortiment. Kwalitaria zette opnieuw zijn Italian Tomeato burger op het menu. De burger van tomaten is enkele jaren geleden ontwikkeld door topchef Moshik Roth. De vestigingen van Verhage verkopen een spinazie-kaasburger in de Week Zonder Vlees.