Ubelski op TikTok: moeten cafetaria’s óók op het platform?

Actueel |
16 okt 2023 |
Leestijd ± 1 tot 3 minuten

Onder de naam @ubelski maakte fritoricus Ubel Zuiderveld zijn debuut op TikTok. De zelfstandige horecaschrijver, onder meer redacteur van Frituurwereld, richt zich met korte filmpjes vooral op de consument. In elke aflevering beantwoordt hij een vraag over friet, snacks en fastfood. Moet de cafetariahouder ook op TikTok?

Foto’s: TikTok.com/@ubelski

Zuiderveld schrijft al sinds 1991 over de frituurbranche. Hij was hoofdredacteur van vakbladen als Snackkoerier, Foodexpress en Frituurwereld en schreef boeken als De Frietkraam, Snelle Hap en het Nationaal Snack Handboek. Zijn boek Febo een fenomeen uit 2011, met een voorwoord van Johan Cruijff, beleefde nog onlangs de derde herdruk.

Waarom zit je op TikTok?

“Horeca-inspirator Erik Driessen zei kort voor zijn overlijden tegen mij al dat ik absoluut filmpjes moest maken om mijn kennis te delen. Dat is inmiddels elf jaar geleden. Toen was er wel You Tube maar nog geen TikTok. Ik heb met zijn suggestie altijd wel in mijn hoofd rondgelopen. Maar het ontbrak mij aan tijd en het goede gevoel over wat ik dan zou moeten vertellen.

Door TikTok is de drempel verkleind om filmpjes te maken. Bovendien zijn de camera’s op telefoons veel beter geworden de laatste jaren. Vooral mijn jongste zoon Sam zei ook steeds vaker “pa jij moet filmpjes maken, je weet er zoveel van”. Hij neemt de video’s op en bewerkt ze. Ik beantwoordt in ongeveer een minuut vragen als Krijg je écht mayo bij de friet?, Hoeveel friet verkoopt McDonald’s? en Waarom zijn de frietjes zo klein? Gericht op consumenten, maar ook leuk voor ondernemers denk ik. Ik doe het omdat ik nu eenmaal graag verhalen vertel. Maar natuurlijk óók om als krasse snackknar in the picture te blijven.”

Moeten cafetaria’s op TikTok?

“Marketingdeskundigen zeggen allemaal dat het nu echt het moment is voor bedrijven om op TikTok te gaan. Ook omdat je vooral de jongere generaties bereikt. Zoals de millennials en generatie-z, de twintigers en dertigers zeg maar. Zij zijn nu al de big spenders, zeker ook in de horeca. Ze gebruiken bovendien TikTok toenemend als zoekmachine. Als vervanger voor Google. Dus als je als frituurondernemer die nieuwe doelgroepen goed wilt bereiken…

In onze branche vind ik Manneken Pis een goed voorbeeld. Leuke hippe korte video’s. Ziet er heel aantrekkelijk uit, vaak filmpjes met een knipoog. Ook snacktokkers als Eke Bosman, de Bamiboys en de Frikandellenkoningin zijn leuk om te volgen. Je komt trouwens heel veel food tegen als je daarin geïnteresseerd bent. Want daarvoor zorgt TikToks uitgekiende algoritme wel.”

Nog tips?

“Ik ben nog maar net begonnen. Bewust op Nationale Krokettendag. Dat leverde binnen vier dagen ruim 8500 views op. Daar schrok ik wel van. Ik vond het veel. Je moet minimaal twee tot drie keer per week iets posten. Maar je moet vooraf wel goed nadenken over een script en een simpel format van ongeveer een minuut. Dat moet je eigenlijk klaar hebben voordat je gaat filmen.

Zelf plan ik nu één keer per vier tot zes weken een hele opnamedag. Als je het goed voorbereidt, kun je 16 tot 24 filmpjes op een dag opnemen. Maar dan moet iemand het dus nog editen. Alles opgeteld, kost het je maandelijks zeker een paar dagen. Wel nog een waarschuwing. Aan TikTok raak je echt verslaafd. Ik ben het ook al.”

TikTok.com/@ubelski

Meer over