Fabel Friet: crowdmanager door TikTok-succes

Actueel |
23 januari 2023 |
Leestijd ± 1 tot 3 minuten
Foto: Poul Vinther

Dankzij succes op sociale media, heeft Fabel Friet in Amsterdam te maken met een gigantische toeloop. Omwonenden van de frietzaak in de Runstraat klagen over overlast door de lange rijen voor de deur.

NH Nieuws schrijft over de grote drukte bij de frietzaak van de jonge ondernemers Floris Feilzer en Abel Klatser: “Wat als je eettent ineens viral gaat? Soms gebeurt het tot onvrede van buurtbewoners, die klagen over drukte, troep en verkeerschaos. In de Runstraat zien sommigen een succesvolle patatzaak liever vertrekken…”

Hoogste Google-waardering

Dat sociale media grote impact kunnen hebben op het succes van een onderneming, wordt door Floris, Abel en hun frietzaak Fabel Friet eens temeer aangetoond. Hun online activiteiten zorgden er vorig najaar reeds voor dat Fabel Friet in de populaire 9 Straatjes Buurt de hoogst gewaardeerde frituurzaak van ons land werd. De frietzaak, ontstaan uit een frituurbakfiets, kwam in elk geval als winnaar uit de bus bij een inventarisatie van Google-waarderingen.

Klik op afbeelding voor link naar deze Tik Tok

Miljoenenpubliek

Daarnaast is Fabel Friet uiterste succesvol op TikTok, zowel door toedoen van klanten die filmpjes posten als door de ondernemers zelf. Veel filmpjes van Floris en Abel zijn tienduizenden keren bekeken. Een miljoenenpubliek trok het TikTok-filmpje waar is te zien hoe frietpiepers aan repen worden gesneden. Daarnaast kreeg een andere video bijna 400.000 views: hierop wordt van frietjes de naam ‘Fabel Friet’ gevormd.

Vooral jongere generaties, met name toeristen, gebruiken de populaire filmpjes mede als stadsgids tijdens hun toer door de hoofdstad. Tegen NH Nieuws zegt Floris Feilzer hierover: “Ik weet ook een winkel in West die croissants verkoopt en ook enorme rijen voor de deur heeft. Best opmerkelijk natuurlijk, omdat toeristen daar normaal minder snel komen.”

Crowdmanager aangesteld

Om de drukte bij Fabel Friet in goede banen te leiden, hebben Floris en Abel zelfs een crowdmanager moeten inhuren. Die zorgt ervoor dat de stoep voor de zaak zoveel mogelijk vrij blijft voor andere passanten. Een omwonende zegt tegen NH Nieuws dat ze de jongens het succes gunt, maar de drukte zowel zorgt voor troep als onveilige verkeerssituaties. Feilzer en Klatser zeggen alles in het werk te stellen om de overlast zoveel mogelijk te voorkomen.

In elk geval is Fabel Friet vanaf de opening van de zaak een instant-hit. Het bedrijf wordt niet alleen gelauwerd op TikTok, Google en andere platforms, maar kreeg van een Amsterdams tijdschrift eerder al een bekroning vanwege ‘beste friet met mayo in de stad’.