RMC somber over winkeldrukte in 2023

Actueel |
25 januari 2023 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Foto: Shutterstock / Alexander Tolstykh

De traffic in winkelstraten neemt in 2023 af met 3 tot 6 procent ten opzichte van 2022. Deze afnemende drukte in winkelgebieden is volgens retailbureau RMC in Amsterdam geen goed nieuws. RMC zet ook kanttekeningen bij de groei vorig jaar.

Een afname van winkeldrukte dempt ook de loop bij horecabedrijven, zeker naar bedrijven die het moeten hebben van koffie met gebak of een frietje of snack to go. Bureau RMC schrijft in zijn onderzoek: “Wij zijn weinig positief over de verwachtingen voor 2023: het wordt een pittig jaar voor de fysieke winkels. Alle indicatoren wijzen naar beneden.”

Daling tweede helft 2022

Ook 2022 was voor de traffic in winkelgebieden een matig jaar, aldus het bureau. Weliswaar nam de winkeldrukte per saldo met 10 procent toe, maar vergeleken met de lockdowns in coronajaar 2021 is dit zeker geen daverend groeicijfer. Bovendien schrijft RMC: “Gekeken vanaf 1 mei 2022 laat de winkelstraatdrukte een daling zien van 5 procent ten opzichte van vorig jaar. Geen goed nieuws dus.” Mede als gevolg van de hoge inflatie, daalde drukte vanaf juli in een paar maanden tijd met liefst 20 procent.

Funshoppen en runshoppen

Ook online shoppen mist zijn effect niet op het bezoek aan fysieke winkels, zegt Huib Lubbers, directeur van Bureau RMC. Het bezoek aan met name non-food winkels neemt hierdoor af sinds 2017, wat nog een piekjaar was. Lubbers: “Het koopgedrag van de consument verandert significant. Funshoppen wordt runshoppen: lange winkelsessies worden steeds meer vervangen door kortere aanloopmomenten.”

Comeback van de zaterdag

Verder ziet RMC nog enkele andere specifieke ontwikkelingen. Zo is de afname van winkelbezoek in Rotterdam groter dan in andere steden. Volgens RMC komt dit doordat het toerisme zich in deze stad niet heeft hersteld. Verder lijkt juli de drukste maand van 2022 te zijn geweest: normaliter is dit december. Als populairste shopdag is zaterdag weer in trek. De laatste jaren was de zaterdag deze positie kwijtgeraakt aan andere dagen. Het populairste tijdstip om te shoppen, dat is tussen half drie en drie uur ’s middags.