Raketijsje wordt 60 en krijgt knetterende jubileumvariant

Actueel |
16 maart 2022 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten

Het langst- en bestverkochte ijsje van Nederland bestaat 60 jaar. De Raket werd in 1962 gelanceerd en is sindsdien alsmaar populairder geworden. Ter ere van het jubileum lanceert Ola een special edition.

Fabrikant Ola lanceerde de Raket in 1962, geïnspireerd door de opkomst van de ruimtevaart in die tijd. De ijsjes werden eerst in het Belgische Baasrode geproduceerd, totdat Unilever de productie in 1985 verhuisde naar Hellendoorn. Sinds 2003 wordt de Raket in het Engelse Gloucester gemaakt.

Originele smaken

De drie originele smaken van het waterijsje – framboos, sinaasappel en ananas – zijn vrijwel altijd hetzelfde gebleven. In 2007 paste de fabrikant de samenstelling van de Raket aan, maar draaide dat weer terug nadat consumenten lieten merken het origineel toch het lekkerst te vinden.

Uit de hand gelopen grap

Hoe populair het waterijsje is, bleek wel toen Unilever op 1 april 2016 bekendmaakte te stoppen met raketijsjes. Nieuwszender hingen aan de lijn, liefhebbers reageerden massaal en er werden zelfs Facebookgroepen opgezet om het ijsje te behouden. Het bleek uiteraard een grap te zijn.

50 miljoen per jaar

De Raket is al vijf decennia het meest verkochte waterijsje van Nederland. Rond het vijftigjarig bestaan werden er zo’n 35 miljoen stuks per jaar verkocht. Inmiddels is dat aantal gegroeid naar 50 miljoen. Ook tijdens de coronaperiode werden er meer Raketjes verkocht, zo laat Unilever weten.

Knetter Raket

Om het jubileum te vieren, lanceert Ola een special edition: de Knetter Raket. Deze heeft de smaken bosvruchten, ananas en citroen en is afgetopt met een laagje knettersuiker met aardbeiensmaak. De Knetter Raket is speciaal voor het out-of-home kanaal.