Plasticbeleid en disposables: een blik langs de velden

Actueel |
14 juni 2023 |
Leestijd ± 2 tot 4 minuten
Robbert Jan de Veen met keurmerken, foto ProFri.

Op 1 juli is het zover. Net als voor plastic tasjes al jaren het geval is, moet de klant voortaan betalen voor snackbakjes, bekers en maaltijdbakken die plastic bevatten. Althans, als het gaat om verpakkingen voor eenmalig gebruik.

Een blik op recente mediaberichten over plastic, non-plastic en serviesbeleid.

1. De Daltons en Nederland Schoon

Eethuis De Daltons in Voorthuizen trok vorig jaar al de aandacht als plasticvrije cafetaria. Platform Nederland Schoon interviewde ondernemer Robbert Jan de Veen er uitgebreid over. In zijn zaak serveert hij alles op herbruikbaar en afwasbaar servies. “Voor de bestellingen die mee naar huis gaan, ontwikkelde hij op eigen houtje plasticvrije menu-, burger-, friet- en snackbakjes. De rietjes zijn er van papier,” aldus Nederland Schoon. Veel verpakkingen, ook die van karton, zijn voorzien van een kunststof coating (plastic) om doorlekken en vetopname in de verpakking te voorkomen. De Veen erkent dat dit de grootste uitdaging was. “Het was knap lastig om de coating van de bakjes helemaal goed te krijgen om het doorlekken van vettigheid te voorkomen, zegt hij.”

2. Plasticvrij in Noord-Brabant

Het Brabantse Nieuwsblad schreef over De Hof van Gilze, cafetaria annex grand café en zalencentrum in Gilze. Het bedrijf claimt de enige plasticvrije cafetaria van Noord-Brabant te zijn. In de krant vertelt ondernemer Erwin van Dongen dat hij vier jaar geleden misschien zelfs wel de eerste plasticvrije cafetaria van het hele land was. De Hof van Gilze stapte in 2019 over op bekers en bakjes van suikerriet. In het magazine van Bidfood werd Van Dongens bedrijf al eens omschreven als De zero-plastic pionier van Brabant. Op Facebook noteerde De Hof van Gilze begin 2020 reeds: “Wisten jullie al dat wij de eerste volledig plasticvrije cafetaria in Brabant zijn?! Super trots zijn wij hier natuurlijk op. Bestek van suikerriet en maïszetmeel. Ongebleekte verpakkingen, composteerbaar papier.”

3. Plastic soep in Spanje

De Hof van Gilze en De Daltons zijn lang niet de enige cafetaria’s waar duurzame disposables al langer de aandacht hebben. Ook snackbar De Krim in Krimpen aan den IJssel is een behoorlijke tijd op weg naar “100% plasticvrij”. Bakjes van afbreekbare materialen deden er al langer geleden de intrede. Cafetaria De Straatsburger in Hengelo noemt zich sinds begin 2020 “de eerste plasticvrije cafetaria van Twente”. Snackbar De Ring in Zuidland zette eind 2018 al stappen op weg naar plasticvrije verpakkingen. Eigenaar Ferry Brinkman kwam er in de media uitgebreid over aan het woord. Hij werd getriggerd tijdens een vakantie in Spanje. Met zijn gezin moest hij zich aan zee “een weg banen door de plastic soep en liep hij letterlijk door een brij van plastic vorkjes, bekers, bakjes, rietjes en andere disposables”.

4. Kwalitaria zet zoektocht voort

Ook Kwalitaria kwam in de media aan het woord. De formule koos drie jaar geleden voor kartonnen wegwerpverpakkingen met een coating op waterbasis. Echter: onderzoek leert dat voor de hechting aan het karton toch kunststof is gebruikt ofwel plastic. Volgens Kwalitaria gaat het grosso modo om slechts één procent plastic, maar toch zal de formule er de klant voor moeten laten betalen vanaf 1 juli. Kwalitaria zoekt nog naar een soort van herbruikbaar servies waarvoor aan afhalers en bij bezorging van bestellingen statiegeld wordt gevraagd. Ook wordt gekeken naar de mogelijkheden van 100 procent afbreekbare verpakkingen.

Foto: Vytal Container Family.

5. Statiegeld als je servies niet inlevert

Een andere oplossing om plastic en afval te miniseren, is de invoering van een vorm van statiegeld op herbruikbaar en afwasbaar servies. Saladeformule SLA, momenteel 14 vestigingen groot, koos al enige tijd geleden voor een dergelijk systeem, een concept van het bedrijf Vytal. SLA vertelt erover in de nieuwsbrief van de overheidscampagne Minder Wegwerpplastic: “We zijn gewoon begonnen. Het systeem werkt erg simpel. Klanten scannen de QR-code op de bakken of soepkommen en dan verdwijnen deze bij ons uit de voorraad. Als ze het eten op hebben, brengen ze de verpakking terug. Klanten betalen alleen als ze een bakje of soepkom niet terugbrengen.”

Meer over