McDonald’s Frankrijk ruilt friet in voor wortel, biet en pastinaak

Actueel |
6 maart 2023 |
Leestijd ± 1 tot 3 minuten
Foto: McDonald’s Frankrijk

McDonald’s Frankrijk serveert vanaf morgen tricolore-groentefriet. De frites van het plantaardige gewas aardappel wordt tijdelijk vervangen door frietjes die gemaakt zijn van wortels, bieten en pastinaak.

McDonald’s Frankrijk ontwikkelde de kleurrijke frietjes in nauwe samenwerking met fabrikant McCain. Aan de introductie is achter de schermen ruim twee jaar gewerkt. Zo maakten McDonald’s en McCain afspraken met boeren in Noord-Frankrijk voor de teelt van ruim drie miljoen kilo wortelen, pastinaak en rode bieten. De tricolore-friet wordt geserveerd in de nieuwe, herbruikbare rubberen frietdoosjes van McDonald’s Frankrijk.

“Gezonder en band met boeren”

Alle bijna 1500 vestigingen van McDonald’s in Frankrijk zullen de tricolore-frietjes zeker drie tot vier weken gaan verkopen. Het Amerikaanse hamburgerconcern monitort tijdens de proef echter nadrukkelijk de reacties van zijn klanten. De directie van McDonald’s Frankrijk stelt dat friet die gemaakt wordt van dit soort groente gezonder is dan friet van de aardappel. Bovendien laat het concern weten op deze wijze “de band met het platteland” te willen verstevigen.

Zogenaamde “groentefriet” is zeker geen nieuw product. Zo werd ruim dertien jaar geleden onder deze naam in ons land al geëxperimenteerd met frietjes die gemaakt zijn van witte bonen, wortel en maïs. Langer geleden werd bovendien reeds onderzocht of er in Nederland markt is voor het grootschalig introduceren van cassavefriet. Recent was er bovendien volop aandacht voor alternatieven als avocadofriet.

“Alsof de Big Mac verdwijnt…”

Of alle Franse franchisenemers content zijn met de proef, is zeer de vraag. In de Franse media komt een restaurantfranchiser aan het woord die er zijn vraagtekens bij zet. Hij wijst erop dat friet voor McDonald’s een uiterst belangrijk kernproduct is: “Misschien moet je daar niet mee rommelen.” Een andere franchisenemer vindt het spannend dat tijdelijk geen gewone friet wordt verkocht en zegt in Le Parisien: “Het is alsof de Big Mac is verdwenen.” Het belang van friet is voor het concern inderdaad niet te onderschatten: in thuisland de VS is aardappelfriet voor McDonald’s van oudsher minstens zo belangrijk als de Big Mac.

Vegetarischer?

Le Parisien omschrijft de groentefriet als “een meer vegetarisch bijgerecht” dan reguliere friet en stelt ook: “Dit is de eerste keer dat McDonald’s groenten op het menu zet.” McDonald’s Frankrijk gaat met deze pilot in tegen de heersende mores: zo promoot en bevordert de wereldvoedselorganisatie FAO juist de wereldwijde consumptie van aardappelen als duurzaam plantaardig gewas dat rijk is aan relevante voedingsstoffen.