Kroket rukt op als kernproduct

Actueel |
21 september 2017 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Kaart van Kroketloket / Foodservicewatcher

De kroket als kernproduct lijkt op te rukken. Dit jaar openden kort na elkaar twee gespecialiseerde krokettenzaken in grote steden. In de eerste maanden van dit jaar kwam in Den Haag het Kroket Loket uit de startblokken. Het verkoopt een keur aan kleine en grote kroketten met bijzondere vulling (zoals Indische smaken en Pekingeend). Daarnaast schaft de pot een proeverij van kleine kroketjes. Naast kroketten serveert het Kroket Loket frisdranken en sapjes.

Het Kroket Loket wordt gerund door twee broers. Een van hen is verantwoordelijk voor de formule (die ook in andere plaatsen moet worden uitgerold). De ander richt zich op de ambachtelijke productie. Hierbij wordt ook geleverd aan derden. Dit doen ook de nodige cafetaria’s in ons land nog altijd. Bij nieuwe frituurbedrijven (zoals eigentijdse frietzaken) zien we echter ook vaak dat ze rechtstreeks voor collega-horecabedrijven produceren.

In Amsterdam startte in juni restaurant De Wilde Kroketten. Op het menu staan twintig kroketten en witte wijn. Of de trend doorzet, is afwachten. Hoewel we in Amsterdam al sinds 1948 kroketspecialist eetsalon Van Dobben kennen, zijn krokettenbars niet altijd succesvol gebleken. Zowel Kwekkeboom als Van Dobben hadden in voorbije jaren plannen hun kroketconcepten breed uit te rollen, maar dit kwam niet van de grond.

Dit artikel is eerder gepubliceerd in het magazine Frituurwereld nummer 5 – Najaar 2017