Jumbo-topman: ‘Onze top 100 heeft weinig met gezondheid te maken’

Actueel |
15 aug 2022 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Frits van Eerd, beeldbank Jumbo

De honderd best verkochte producten bij Jumbo’s supermarkten hebben “niet veel met gezondheid te maken”. Dit zegt Jumbo-topman Frits van Eerd in een nieuwe podcast van BNR Nieuwsradio.

“Daar willen we best veel uit schrappen. We willen steeds meer toe bewegen naar het promoten van gezonde voeding. Hele goedkope voeding is vaak ongezond,” aldus Van Eerd in het interview.

Jumbo wil naar zijn zeggen de aandacht steeds nadrukkelijker verleggen naar een verantwoorder aanbod. Bovendien wil het familiebedrijf met zijn supermarkten in 2030 helemaal CO2-neutraal opereren. Volgens Van Eerd is dat zeker geen gemakkelijke opgave. Hij verwijst naar wat er bij de meeste huishoudens op tafel staat, maar tevens naar vorderingen die in het recente verleden zijn gemaakt: “Kijk naar de plofkip die nu niet meer bestaat. Daarmee begon het jaren geleden.”

Marlboro nummer één

Tabaksmerken als Marlboro, steevast de grootste omzetmaker, Camel, Pall Mall en Lucky Strike scoren hoog in de ranglijst van meest verkochte producten en merken bij Jumbo en andere supermarkten. Daarnaast zijn de grote bierbrouwers royaal vertegenwoordigd, net als koffiebranders, de nodige frisdrankmerken en energiedrankjes als Red Bull. Ook komen er veel kaasmerken voorbij in de top 100 van supermarktproducten. Overigens is de verkoop van tabaksmerken vanaf 2024 taboe in supermarkten.

‘Cafetariamerken’ in top 100

In de supermarkt top 100 van IRI Nederland zijn ook enkele merken te vinden, die hun oorsprong (mede) vinden in de cafetariasector. Het gaat om producenten en merken die dankzij verkoop via frituurbedrijven en de rest van de horeca de wind in de zeilen kregen. Dit geldt onder meer voor Mora (op plek 15), Ola (21), Aviko (32) en Remia (87).