Europa dwingt vaste dienstverbanden af bij bezorgplatforms

Actueel |
8 december 2021 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Publiciteitsfoto Uber Eats

Maaltijdkoeriers en miljoenen andere bezorgers van platforms moeten voortaan wat Europa betreft worden beschouwd als werknemers.

Het betekent dat bedrijven als Uber Eats en Deliveroo de bezorging niet meer kunnen regelen via zzp-constructies. Het betekent ook dat maaltijdbezorging via platforms duurder zal worden.

Europees Parlement

De wet om medewerkers van bezorgplatforms voortaan te beschouwen als medewerkers in vaste dienst, wordt morgen behandeld in het Europees parlement. Als het parlement instemt, moeten de individuele lidstaten zoals Nederland daarna de wet in hun eigen landen nog implementeren.

Omgekeerde bewijslast

Volgens Europees parlementslid Agnes Jongerius zal de nieuwe wetgeving de platforms zeker 4,5 miljard euro extra kosten. Platforms als Deliveroo en Uber Eats, maar ook pakketbezorgers krijgen te maken met omgekeerde bewijslast: al hun koeriers zijn in vaste dienst, tenzij ze zelf uitzonderingen aangeven, zoals bijvoorbeeld bij het inhuren van accountants of ICT-deskundigen.

Europa komt met de wet nadat verschillende rechters in Europese steden zich al uitspraken tégen de zzp-constructies die platforms hanteren. Omdat veel platforms zich hieraan weinig gelegen laten liggen, nam Europa striktere maatregelen.

Op z’n vroegst 2024

Jitse Groen, topman van Thuisbezorgd.nl, gaf al eerder aan nog uitsluitend te zullen werken met mensen in vaste dienst. Ook de grote Nederlandse bezorgmerken voor pizza’s, spareribs en andere gerechten regelen de bezorging voor het grootste deel via vaste werknemers. Voor hen betekent het dus dat ze qua kosten minder oneerlijke concurrentie van partijen als Uber Eats en Deliveroo te duchten zullen hebben.

De wet zal op z’n vroegst over twee jaar in werking treden. Bovendien is dus wel de voorwaarde dat, na het Europees Parlement morgen, ook de Tweede Kamer in meerderheid instemt met de nieuwe regels. Frituurwereld berichtte onlangs nog over een Vlaamse frituurondernemer die afscheid nam van de platforms, omdat hij de arbeidsvoorwaarden van koeriers onaanvaardbaar vindt.