Digitaliseren is optimaliseren

Advertorial
27 april 2023 |
Leestijd ± 1 tot 3 minuten
Foto van website NTF

VAN PROFRI PARTNER NTF

Het is geen makkelijke taak voor horecaondernemers, inzicht krijgen in data. Als dat al lukt, dan zijn deze gegevens meestal niet actueel of onvolledig en daarom onbruikbaar. Duurzaamheid en efficiëntie zijn echter onafscheidelijk met elkaar verbonden. Weten hoe je kosten kan verlagen in de horeca op een duurzame manier? Inzicht in de processen en toegang tot bruikbare gegevens zijn daarbij van groot belang!

In vrijwel elke branche worden moderne technologieën toegepast. De horecabranche hoeft daar geen uitzondering in te zijn. De voorgaande jaren hebben laten zien dat de technologieën binnen de horeca ervoor hebben gezorgd dat de bedrijfsprocessen, in zowel de front- alsook de backoffice, aanzienlijk verbeterd zijn.

Voordeel halen uit de digitale transformatie hoeft geen ingewikkelde taak te zijn. Eenvoudige tools die bijvoorbeeld het bezorgen managen, menucalculaties maken en personeel inplannen op basis van je omzet zorgen voor grote kostenbesparing. Er liggen binnen de horeca veel kansen. In dit artikel laten wij deze kansen zien en geven wij handige tips. 

Geautomatiseerde systemen: zo voorkom je menselijke fouten

De gast is de koning in de horeca. Als de gast een verkeerde bestelling ontvangt, dan leidt dat tot teleurstelling en voedselverspilling. Bovendien kost het tijd om de gemaakte fout te herstellen en tijd is geld. Dit is een perfect voorbeeld van een foutgevoelig proces dat verholpen kan worden met een geautomatiseerd systeem zoals bijvoorbeeld eten. te bestellen via de bestelzuil. Een bestelzuil kan de bestellingen registreren en naar een scherm in de keuken sturen. Ook wordt steeds vaker gebruik gemaakt van een QR-code die gasten kunnen scannen met hun mobiele telefoon. Op deze wijze krijg je ook inzicht in wat je gasten doorgaans bestellen en daar kan je ook op inspelen, waarover hieronder meer.

Menu-engineering: zo kun je voedselverspilling verminderen

De menukaart is jouw belangrijkste verkooptool. Het is daarom van belang om goed de wensen en voorkeuren van je gasten in kaart te brengen en te analyseren. Op deze manier ontstaat er zo min mogelijk voedselverspilling, hetgeen bijdraagt aan zowel het milieu als de kosten van je onderneming. Door de producten op je menukaart te meten. op het gebied van populariteit zorg je ervoor dat alle items op de menukaart winstgevend zijn.

Wat ook kan bedragen aan het verminderen van voedselverspilling, is gebruik maken van menucalculatie, waarin je een eigen receptendatabase kunt maken. Hiermee wordt eenvoudig en zonder omkijken een berekening gemaakt van bijvoorbeeld de inkoop, marges, allergenen en voedingswaarden. Uiteraard wordt dat in ieder product of gerecht op alle verkoopkanalen direct doorgevoerd, dus jouw bestelsite, bestelzuil, kassa of QR-menukaart is volledig up to date.

Automatiseren: zo kun je personeelskosten verlagen

Tijdrovende administratieve processen met betrekking tot personeelsplanning? Dat kan verleden tijd zijn. Met een personeelsplanningstool zoals bijvoorbeeld Planning & Control zorg je ervoor dat het roosteren digitaal en eenvoudig kan plaatsvinden. Het maken van roosters in Excel is verleden tijd!

Deze tool beperkt zich overigens niet tot enkel het roosteren. De omzet budgetteren, plannen en voorspellen behoort ook tot de mogelijkheid. Hoe fijn is het als jouw medewerkers altijd het actuele rooster kunnen inzien, inschrijven voor open diensten, verlof aanvragen of een wisselverzoek doen? Wij zeggen: doen!