Dennis Menzing: “ProFri is meer met ons vak bezig”

Actueel, Achtergrond |
16 maart 2024 |
Leestijd ± 3 tot 5 minuten

ProFri Ambassadeurs van de Week

Trotse ondernemers die innovatie belangrijk vinden. Zo mogen we Dennis en Toyna Menzing-Ottink wel typeren. De eigenaren van Eetsalon Menzing en ijssalon Menotti in Haaksbergen vinden daarnaast hun team en een goede balans tussen werk en privé belangrijk.

Aan de rand van het dorpscentrum van Haaksbergen is Eetsalon Menzing, met daarnaast IJssalon Menotti, te vinden. Dit jaar is de familie Menzing exact 50 jaar een begrip in de regio als het gaat om friet, snacks, ijs, beefburgers, broodjes, frietmenu’s en maaltijdsalades. Naast dorpsgenoten zijn toeristen van de nabijgelegen campings en Duitsers er vaak te gast. In de frituursector is de familie Menzing ook een bekende naam. De Menzings wonnen in het verleden veel nationale vakprijzen en vaktitels. Sinds 2022 zijn ze lid van vakvereniging ProFri.

Waarom hebben jullie je aangesloten?
Dennis: “ProFri is meer met ons vak als professionele frituurder bezig dan andere horecaverenigingen. Ons bedrijf was tientallen jaren aangesloten bij KHN, maar die had steeds minder oog voor onze branche. Tijdens de energiecrisis en corona kwam ProFri voor ons op. Wij zijn trots op ons mooie vak en daarom hebben we ons aangesloten bij deze club.”

Je zegt met veel nadruk: vak?
“Veel mensen denken nog steeds dat we alleen maar een frietje bakken. Maar het cafetariahouderschap is veel meer dan dat. Het is supermooi én echt een vak. We leggen onze ziel en passie erin. We zijn ondernemers: er komt veel meer bij kijken. Zo hebben wij 33 mensen in dienst die je aan moet sturen.”

Toyna: “Ons team is belangrijk. Net als een goede balans tussen werk en privé: vrije tijd voor hen en voor onszelf. Daarom zijn we bijvoorbeeld op maandag dicht. We kunnen niet zonder onze medewerkers. Als wij op vakantie zijn, zorgen zij dat alles doordraait.”

Even terug naar ProFri. Wat is de meerwaarde?
“Het is belangrijk om je krachten te bundelen en kennis te delen. Daarom passen we bij ProFri. We lezen met interesse de wekelijkse nieuwsbrief en de verhalen van collega’s over ondernemen, duurzaamheid en personeel.”

Dennis: “Het delen van kennis met collega’s uit hetzelfde vak gaat gemakkelijker. Ik laat ze graag mijn winkel zien en als ze hier dan zijn, ben ik heel open naar ze. Andersom vinden wij het ook leuk om bij collega-ondernemers een kijkje in de keuken te nemen.”

Toyna: “Op de jaarvergadering hebben we ook collega’s gesproken. Bij dat soort bijeenkomsten leer je als ondernemer veel, meer dan op de werkvloer. Ik vond de lezing van retaildeskundige Tom Kikkert bijvoorbeeld erg interessant. Die heeft me aan het denken gezet.”

Jullie dochter Tyra was er ook bij?
“Ja. Voor haar was het leuk en leerzaam. Zij heeft interesse in het vak. Tyra is 19 en zit op de hotelschool in Almelo. Nu helpt ze ons bijvoorbeeld met de sociale media. Haar jongere zus werkt ook bij ons mee. Onze zoon is werkzaam bij een ander horecabedrijf in het dorp. Ze zijn nog jong en we vinden het belangrijk dat ze goed rondkijken en veel ervaring opdoen.”

Naast kennis vinden jullie innovatie belangrijk?
“Zeker. Wij zijn telkens bezig om onze bedrijfsprocessen te professionaliseren en optimaliseren. Zo hebben we onze keukenprocessen gedigitaliseerd. Iedere medewerker weet zo precies waar hij aan toe is waardoor het ook tijdens de spitsuren als een goed geoliede machine loopt.”

Dennis: “Digitalisering zorgt voor meer rust en structuur op de werkvloer. Ook voor ons personeel. Alle taken zijn te vinden via het keukenmangementsysteem en deze kunnen ook digitaal worden afgevinkt. Nieuwe medewerkers hoeven zo niet de hele tijd van alles te vragen.”

Jullie hebben ook een webshop?
Toyna: “Dat heeft veel rust gebracht. We hebben bijvoorbeeld op een zaterdag zo’n 100 webshopbestellingen die gekoppeld zijn aan de kassa. Vroeger moest een medewerker 100 keer een minuut lang aan de telefoon de bestellingen opnemen. Nu bestellen ze online, ze rekenen thuis al af en het tasje met de bestelling staat hier klaar om op te halen.”

Er is geen bestelzuil in jullie zaak?
“Nee. Dat is een bewuste keuze. We houden van de reuring en het contact met de gast. En we merken dat de gasten het ook nog heel leuk vinden om bij ons de bestelling op te halen. Dat stukje beleving is belangrijk voor ons.”

Eetsalon Menzing en IJssalon Menotti

Eibergsestraat 23
7481 HE Haaksbergen
www.eetsalonmenzing.nl
www.ijssalonmenotti.nl

  • Bestaat sinds: 1974. De ouders van Dennis, Rein en Thea Menzing, zijn destijds Menzing Snacks gestart. Naast de cafetaria was er tot 2000 ook een café. Vele jaren en verbouwingen later, heeft de familie anno 2024 niet alleen Eetsalon Menzing maar ook de ernaast gelegen IJssalon Menotti.
  • Specialiteit: in de eetsalon zijn dat de beefburgers, in de ijssalon is dat de Duo Menotti: citroenijs met een witte chocoladecrunch.
  • Bijzonder: de derde pijler van het familiebedrijf is Broodje Menzing. Via de speciale bestelsite zijn van dinsdag tot en met vrijdag tot half elf ’s ochtends complete (koude) bedrijfslunches bestellen. Deze worden om 12 uur dezelfde dag bezorgd.
  • Product dat minder in trek is de laatste jaren: “Dat hebben we niet echt. Als je naar de inkooplijst kijkt, zie je dat het aandeel van de snacks heel minimaal afneemt.”
  • Product in opkomst: beefburgers. “De laatste vijf jaar zien we ook een stijging in de verkoop van maaltijdsalades.”
  • Verandering in consumentengedrag: “We zien dat onze gasten vaker komen: zo’n twee keer per week. De ene keer komen ze voor een frietje en de andere keer voor een salade. We bedienen ze op meer eetmomenten.”

Eetsalon Menzing in De Nationale Smulgids

Tekst: Bianca Roemaat, foto’s ProFri en Eetsalon Menzing/ IJssalon Menotti