De keerzijde van snackfood bezorging

Actueel, Achtergrond |
13 september 2021 |
Leestijd ± 1 tot 3 minuten

Ja, de omzet stijgt. Zeker, jouw verzorgingsgebied wordt groter. Absoluut, het rendement daalt. Maar tja. Misschien móet je wel omdat de concurrent het ook doet. Bezorgen of niet bezorgen? Corona zorgde ervoor dat opnieuw veel cafetaria’s voor delivery kozen.

Het was voor veel frietondernemers misschien wel het grootste duivelse dilemma van de laatste jaren. Zeker als je een cafetaria hebt, van oudsher dé afhaalzaak bij uitstek, is de keuze nóg lastiger. Frituurwereld bekijkt bezorging voor de verandering eens van de negatieve kant.

Foto: Shutterstock

Ja, we focussen eens op de keerzijde van maaltijdbezorging. Niet om jou als lezer op andere gedachten te brengen, maar omdat je alle argumenten moet wegen voordat je een beslissing neemt.

Er vloeit omzet weg

Het lijdt geen twijfel. Maaltijdbezorging zal nog jaren verder groeien. Maar een steeds groter deel van de omzet vloeit weg. Niet alleen uit jouw bedrijf, maar zelfs uit de (horeca)branche. Bij platforms die ook de logistiek (e-bikes, scooters) regelen, liggen de afdrachten op 30 procent of meer. Regel je zelf het vervoer, dan ben je alles meegerekend ook al snel circa 16 procent kwijt (Thuisbezorgd). Dat is best veel. In magazine Frituurwereld kon je al eens lezen dat een frituurondernemer bewust besloot níet te gaan thuisbezorgen. Hij rekende het allemaal, inclusief de platform-afdrachten, nauwgezet uit: 2 procent netto hield hij over onder de streep. Veel te weinig voor alle extra inspanningen en extra druk in zijn winkel, oordeelde hij.

Overlast voor gasten

De routing in veel traditionele cafetaria’s leent zich matig tot slecht voor maaltijdbezorging. Honderden bedrijven investeerden de afgelopen tien jaar juist in voorzieningen en sfeer voor eters ter plaatse. Ze versterkten zogezegd hun restaurantfunctie. Het is de vraag hoe dit zich verhoudt met een grote piek in de bezorging. Fietskoeriers die in en uit lopen kunnen de atmosfeer in een cafetaria aantasten. Het kan enorm storend werken in de bestaande logistiek. Gasten die gezellig ter plekke eten, kunnen de foodkoeriers ervaren als storende elementen.

Steeds lager in Google

Platforms als Thuisbezorgd.nl zijn ware marketingmachines. Als je erop staat, leidt dit direct tot nieuwe klandizie. Daar kan geen advertentie of foldercampagne tegenop. Maar de keerzijde is er ook. Als je present bent op delivery-platforms als Thuisbezorgd, komt jouw eigen bedrijfswebsite lager in de Google-ranking. Zoek maar eens op jouw eigen bedrijfsnaam. Vroeger kwam die meteen bovenaan of als tweede. Tegenwoordig scoren niet zelden platforms waarop de naam van jouw bedrijf staat hoger. Dat komt door de algoritmen die achter zoekmachines als Google schuil gaan. Misschien vind je het geen probleem. Maar het is maar even dat je weet dat jouw eigen merk “daalt”.

Kun je wel personeel krijgen?

De horeca kampt met vele tienduizenden zéér moeilijk vervulbare vacatures. Het ziet er niet naar uit dat deze krapte op korte termijn zal verdwijnen. Integendeel zelfs. Als de huidige economische groei aanhoudt, zal de krapte de komende jaren verder toenemen. Foodbezorging vergt extra personeel, zowel in de zaak als op de weg. In tijden van krapte stijgt bovendien het salaris. De personele situatie en de loonkostenstijging moet je dus zeker meewegen in jouw beslissingen over delivery.

Frituurwereld houdt zich aanbevolen voor bijzondere ervaringen met maaltijdbezorging in onze branche. Mail jouw reactie naar redactie@frituurwereld.nl.

Dit artikel is eerder gepubliceerd in magazine Frituurwereld 7.