GfK: “Bezorging is afhalen voorbij”

Actueel |
14 juli 2021 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Foto: NLVVM

Voor het eerst worden er meer maaltijden bezorgd dan afgehaald. Althans; de omzet aan bezorgmaaltijden ligt nu hoger dan het bedrag dat aan afhaalmaaltijden wordt uitgegeven.

Dit meldt Nu.nl op basis van cijfers van onderzoeksbureau GfK over het eerste kwartaal van dit jaar. Volgens GfK werd van januari tot en met maart voor 1,1 miljard euro aan maaltijden bij consumenten thuis bezorgd. De omzet aan afhaalmaaltijden was volgens GfK in dezelfde periode goed voor 991 miljoen euro.

Naast Chinees-Indische restaurants, zijn cafetaria’s, snackbar en frituren van oudsher het populairste afhaaladres in de horeca. Jaarlijks besteedden consumenten enige tijd geleden nog zeker 500 tot 600 miljoen euro aan afhaalgerechten bij cafetaria’s. Doordat frituurspeciaalzaken zelf zijn gaan bezorgen én de toegenomen concurrentie van derden op de maaltijdmarkt, is dit bedrag in de sector sterk afgenomen.

Eind vorig jaar passeerde de bezorgomzet voor het eerst de afhaalomzet, aldus GfK op Nu.nl. Dat verschil is in het eerste kwartaal van dit jaar groter en dus significanter geworden. Volgens GfK is één op elke zes bezorgde gerechten pizza. Pizza wordt gevolgd door sushi; friet en frituursnacks komen op de derde plaats.

Deze trend loopt ongeveer gelijk op met de omzetten van specialistische bezorgmerken. De laatste jaren maakten sushibezorgers een enorme groei door. In opkomst is de burger- en fastfoodbezorging van de bekende Amerikaanse ketens. McDonald’s en zijn branchegenoten startten namelijk relatief laat met eigen delivery-activiteiten.