Brussel kiest voor standaardkotten

Actueel |
21 september 2018 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Dagkot, nachtkot – Studio Moto

Brussel gaat in 2019 een deel van zijn frietkotten standaardiseren. Eerder dit jaar schreef de Stad Brussel samen met frituristenverbond Navefri een prijsvraag uit voor ontwerpers. Uit ruim vijftig inzendingen kwam het ontwerp van architectenbureau Studio Moto als winnaar naar voren. Als het aan het Brusselse stadsbestuur ligt, verrijst het ontwerp op tien locaties in de stad.

Het gaat in Brussel om de vervanging van acht oudere kotten en twee nieuwe locaties. Het frietkot van Studio Moto is overdag een open kraam met tegeltjesmotief, na sluitingstijd bestaat het uit spiegelende vlakken. Het spiegelvlak aan de voorkant doet overdag dienst als luifel. In de media zei Navefri-voorzitter Bernard Lefèvre: “We houden niet van uniformiteit en Brussel wilde ons dat opleggen. Maar het is helemaal anders uitgedraaid. Je ziet onze zogenaamde belgitude terug in het project. Het is serieus, maar tegelijkertijd ook amusant.”

In België staat net als in ons land de frietkraam onder druk. Waar ze in Nederland worden weggesaneerd op gemeentelijke tekentafels en dit in België ook gebeurde, kennen ook enkele Belgische steden voorschriften. Zo maakten frietkotten in het centrum Brugge vele jaren geleden al plaats voor quasi-vintage houten wagens. In Nederland zijn weinig voorbeelden van dergelijke voorschriften. Wel standaardiseerde de gemeente Den Haag de snackkiosken en andere kramen langs de boulevard in Scheveningen.

Dit artikel is eerder gepubliceerd in het magazine Frituurwereld nummer 9 – Najaar 2018

Meer over