Blik op de formules: Sushirol, Joepiedel en Fry February…

Actueel |
1 maart 2023 |
Leestijd ± 1 tot 3 minuten
Foto: Verhage

Welk nieuws schotelen de grote cafetariaformules hun klanten voor? Frituurwereld checkte de laatste Facebook-berichten en zette enkele introducties en acties op een rijtje.

Kip blijft opmarcheren in de branche. Bram Ladage vestigt online de aandacht op zijn nieuwe kipfiletburger tussen een broodje. Hij wordt verkocht in twee varianten: naast een kipbroodje met de pittige Samuraisaus uit België (sambal/mayo) verkopen de vestigingen van Bram Ladage een kipfiletburger met huisgemaakte pindasaus en gebakken uitjes.

Vegalicious van Kwalitaria

Qua Facebookmarketing blijft het bij onder meer Restaria (Bidfood) en AnyTyme (Hanos) wat stil de eerste maanden van het jaar. Kwalitaria (Formulehuis FFC) blikt alvast vooruit op de komende Week Zonder Vlees (6 tot en met 12 maart). Onder de uitroep “Vegalicious!” zet Kwalitaria in zijn bestel-app en op Facebook vast enkele plantaardige snacks en gerechten in de picture.

Eigen fritessaus in glazen pot

Nu alle plastic knijpflessen op zijn, zet Verhage volop in op de verkoop van zijn nieuwe glazen potten met de eigen Verhage Fritessaus. De portretten van de overleden oprichters Joop en Pim Verhage staan prominent op de klassieke fritessaus van eigen receptuur. Verhage-directeur Hans Jonker bracht Pim Verhage vorig jaar nog een pot toen hij in het ziekenhuis lag. Verhage geeft kopers wel de volgende bewaartip mee: niet in de koelkast zetten, de saus smaakt het lekkerst als hij gewoon in een koele, donkere ruimte wordt bewaard. Verder: voor de klanten die minder vlees willen eten in 2023, brengt Verhage zijn Geenkipburger onder de aandacht.

Kalfskroket met truffelmayo en Parmezaan

Terwijl Foodmaster de Oostenrijkse Winterweken op het menu had (loaded fries met stukjes schnitzel en gebakken ei en andere smaken), bewoog ook FHC’s andere cafetariaformule Family zich in de eetsferen van Wenen en omstreken. Een oude bekende keerde terug omdat hij eerder bij de klant in de smaak viel: de kroketspecial. Het gaat om een kalfskroket die standaard wordt geserveerd op een crusticobol met sla, truffelmayonaise en Parmezaanse kaas. Family beveelt de kroketspecial in het bijzonder aan als lunchgerecht. Ook Big Bread Kitchen zet zijn kaarten op “winterse deals” met onder meer een creamy cheese burger.

Lauwwarme sushirol uit de frituur

Snackpoint richt de schijnwerpers al een tijdje vol op zijn “wereldprimeur”: de California Sushirol. Het is een staafvormige sushi, omhuld door paneer. De lauwwarm gefrituurde sushirol wordt geserveerd met chilimayo, gebakken uitjes en verse bosuitjes. De klant kan kiezen hoe hij de sushirol wil eten. Desgewenst wordt de rol versneden tot traditionele partjes. Maar de sushirol kan ook gegeten worden zoals je een kroket eet: hapje voor hapje. Deze snack met meerwaarde kost €6,95.

Ziggy, Fry Feb en Joepiedel

De 27 Smullers stationscafetaria’s zetten in op Ziggy Frites. Deze dunne frieten van Lamb Weston hebben door hun diepe ribbels een grotere oppervlakte en dus bakken ze extra krokant aan. Op deze krokantheid legt Smullers dan ook de nadruk. Febo zet ondertussen zijn serie met speelse, kleurrijke en ietwat kunstzinnige snackfoto’s op Facebook voort. Trouwens, na Dry January (geen alcohol) doopte Febo de tweede maand van het jaar om tot Fry February. Jammer dat Fry February nu al weer voorbij is. Het betekent immers ook dat carnaval niet meer in het land is. Happy Frites in Ransdaal verkocht de Loempidel tijdelijk onder de naam de Joepiedel, een eerbetoon aan vaste klant Prins Joep de Eerste.