Aantal formules blijft groeien: drie nieuwkomers

Actueel |
15 maart 2023 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Foto: Fresh Food Fast Company

Het lijkt af en toe wel of Nederland er dagelijks nieuwe foodformules bij krijgt. Sommige komen uit het buitenland, maar de meeste hebben gewoon een Nederlandse origine. Frituurwereld werpt een blik op drie multi-unit concepten die zich roeren, uit Ierland, Frankrijk en Zeeland.

1. Freshly Chopped

Freshly Chopped (“snel en vers gemak”) opent de komende week zijn derde Nederlandse vestiging. Hij komt aan het Bijlmerplein in Amsterdam Zuid-Oost.

De eerste vestiging startte begin vorig jaar in Leiden. Freshly Chopped is een Ierse formule. In de zaken worden salades naar wens én voor het oog van de gast gemengd en ‘gechopped’. Verder verkoopt de formule onder meer wraps, hotpots, smoothies, bowls en sapjes. Ierland zelf telt al ettelijke tientallen Freshly Choppeds. De Nederlandse Fresh Food Fast Company is masterfranchiser, niet alleen voor ons land, maar ook voor België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk, Denemarken en Zweden.

2. taobento

Sushiconcepten voor afhaal en bezorging zijn de afgelopen jaren, mede dankzij de lockdowns, gegroeid als een dolle. Op de deliverymarkt zijn ze een rechtstreekse concurrent voor bezorgcafetaria’s. De grootste ketens hebben samen nu bijna 200 vestigingen. Toch is er een nieuwe formule bijgekomen: in Almere opent de eerste vestiging van taobento.

In thuisland Frankrijk heeft taobento, inclusief nieuwe openingen, een tiental outlets. Sushi, ander Asian food maar ook pokébowls worden hier altijd vers bereid. Taobento heeft zowel eat-in restaurants als vestigingen voor afhaal en bezorging. De eerste taobento in Almere heeft geen zitplaatsen. Voormalig Subway’ers Justin Goes en Joost Labadie haalden taobento naar ons land. Over Asian food gesproken: de Duitse formule Sushi Palace doet ook pogingen om Nederland binnen te komen.

3. ’t Smoske

’t Smoske is een Zeeuwse broodjesformule met twee vestigingen in Vlissingen en daarnaast outlets in Goes en Middelburg. Kernproduct is de Belgische smos of smokse. Dat zijn slordig belegde broodjes op een flinke baguette, steevast met saus. Je kunt ze eigenlijk niet zonder knoeien opeten.

’t Smoske heeft een kaart met 40 verschillende smossen, ingedeeld in de segmenten vlees, kip, vis en vega. ’t Smoske wil zijn formule nu uitrollen in andere delen van het land. Eind deze maand is het Zeeuwse concept present op de franchisebeurs van Franchise+.