Kombucha, pink chai latte, seltzers, bubbletea. Trends met koude en warme dranken lijken elkaar in hoog tempo op te volgen. De niet te missen hype van dit jaar is zonder twijfel matcha. Mede dankzij influencers op TikTok is de animo voor de eeuwenoude groene poederthee uit Japan enorm. Vier dingen over matcha.
1. Wat is matcha?
Matcha is thee in helgroene poedervorm, gemaakt van gestoomde en gedroogde theebladeren. Op het eerste gezicht lijkt de poeder op wheatgrass ofwel tarwegras. Dat werd een kleine twintig jaar geleden kortstondig populair als superdrank dankzij concepten als Juicy Details.
Ook matcha wordt heilzame eigenschappen toegedicht. Zo zou het een rustgevend effect hebben. Er zit dan ook thëine/cafeïne in. Verder zou het zorgen voor extra energie en de nodige antioxidanten bevatten.
2. Is matcha lekker?
Matcha wordt gedronken als thee, maar is in zijn puurste vorm erg bitter. Velen vinden het zelfs uitgesproken onsmakelijk. Daarom wordt matcha vermengd met zoete siropen, suiker en fruitdranken. Niet zelden zijn matcha’s voorzien van een topping met bijvoorbeeld een toef room, stukjes crumble of chocolade.
Hoewel de absolute verkoop in ons land klein is, vergeleken met gewone thee of koffie, kunnen koffiezaken en hippe lunchrooms met name in de steden eigenlijk niet zonder matcha. Het hoort eigenlijk gewoon op de kaart te staan, vaak als melkthee onder de naam matcha latte.

3. Iets voor cafetaria’s?
Onze sector laat matcha vooralsnog links liggen. Ook cafetaria’s en formules met relatief veel koffiedrinkers, wagen zich er (nog) niet aan. Tot menige lunchroom en broodjeszaken drong de poederthee al wel door. In de nodige steden staat het wel op de kaart bij lunch- en koffiezaken.
Ook vestigingen van formules als Bagels & Beans en Coffeecompany verkopen het. In een aantal landen hebben McDonald’s en Starbucks de poederthee in het assortiment. Vaak gaat het om varianten die met siropen zijn omgeturnd tot ‘sweet treats’.
4. Hype of langjarige trend?
Matcha is een wereldwijde trenddrank. Vooral in ons land lijken echter alle stoppen door te slaan. Halverwege vorig jaar steeg de animo voor matcha al enorm, zo blijkt uit zoekwoordcijfers van Google.
De verwachting is dat de groei er nog niet uit is. Databureau DMI taxeert dat de wereldwijde markt tot 2032 nog zo’n beetje zal verdubbelen naar bijna 7 miljard euro. Andere prognoses zijn voorzichtiger en houden het op 5,5 miljard. Als belangrijkste exporterende land, kampt Japan in elk geval nu al met matcha-tekorten. Hoe het ook zij, matcha wordt wel “het groene goud” genoemd.





































