Ambachtelijke frietmaker wil productie verviervoudigen en zoekt investeerders voor nieuwe fabriek
FrietHoes kondigt zijn vertrek uit Haarlem aan. Na het sluiten van de eigen snackbar aan de Kruisweg in 2024, verhuist nu ook de frietfabriek uit de Waarderpolder. De onderneming wil binnen afzienbare tijd naar een grotere locatie in Nieuw-Vennep, maar de financiering daarvoor is nog niet rond.
Om de verhuizing mogelijk te maken, is FrietHoes een crowdfundingcampagne gestart via het platform CrowdAboutNow. Het doel is om minimaal 300.000 euro op te halen. Dat geld is nodig voor de aanschaf van een nieuwe productielijn, met als kernstuk een zogeheten ultra verse bakoven. De looptijd van de lening bedraagt vijf jaar, met een rentevergoeding van 5 procent.
In de bijsluiter met beleggersinformatie (EBI) schrijft FrietHoes:
“We zijn uit ons jasje gegroeid in de huidige fabriek in Haarlem. We willen op grotere schaal en efficiëntere wijze verse friet produceren, zodat we de komende jaren kunnen doorgroeien. Het deel dat we via crowdfunding ophalen, gebruiken we voor de aanschaf van het hart van de nieuwe lijn.”
Tijd voor next level
FrietHoes-oprichter Sebastiaan Hoes zegt in een promotievideo dat de markt “klaar is voor de volgende stap”. De nieuwe fabriek in Nieuw-Vennep moet de capaciteit van het bedrijf verviervoudigen. Daarmee wil FrietHoes inspelen op de toenemende vraag naar versgesneden friet van hoge kwaliteit.
Hoes richtte het bedrijf in 2010 op, samen met zijn inmiddels overleden broer Joost. Wat begon als een foodtruck groeide uit tot een producent van ambachtelijke friet voor de horeca en retail.
Gericht op restaurants en eetcafés
FrietHoes levert vooral aan restaurants, eetcafés en andere horecagelegenheden die versgesneden friet op de kaart willen zetten als onderscheidend product. Cafetaria’s en snackbars behoren niet tot de primaire doelgroep van het bedrijf.
De onderneming profileert zich nadrukkelijk in het hogere segment van de horecafrietmarkt: vers, lokaal geproduceerd en zonder toevoegingen. Dat onderscheid maakt het merk populair bij chefs die hun gasten “echte verse friet” willen serveren in plaats van diepvriesfriet.
Groei in retail
Omdat de horecamarkt gevoelig is voor economische schommelingen, spreidt FrietHoes inmiddels zijn risico’s. De producent is sinds drie jaar ook actief in retail, waar de afzet sterk groeit. Inmiddels komt circa 40 procent van de omzet uit supermarkten en speciaalzaken, tegenover 60 procent uit horeca.
Ambitieus maar risicovol
De crowdfundingcampagne kent – zoals gebruikelijk – ook risico’s. FrietHoes wijst beleggers erop dat de onderneming afhankelijk blijft van marktomstandigheden in de horeca en van de succesvolle ingebruikname van de nieuwe fabriek.
Toch klinkt Hoes optimistisch: “Stap in, het wordt een vette rit!”
De campagne loopt tot half november.