
Zeg jij friet of patat tegen patates-frites? Een paar keer per jaar duikt er wel een patatfrietpoll op. Er zijn zelfs vaker verkiezingen over deze kwestie dan voor de Tweede Kamer. Sausmaker Heinz pakt nu wel heel serieus uit. Commercieel is deze friet-patatverkiezing trouwens slim bedacht.
Heinz noemt zijn actie Het Grote Friet vs Patat Debat. Hiermee wordt natuurlijk ingespeeld op de kamerverkiezingen van 29 oktober aanstaande. De stemming is kien op touw gezet. In de supermarkt kiezen Nederlanders namelijk met hun portemonnee. Daar staan namelijk flessen met frietsaus en patatsaus gebroederlijk naast elkaar.
Meer Bourgondische stemmers?
Ben je voor patat, dan koop je een patat-flacon. Sta je voor friet, dan grijp je naar de friet-flacon. Nu is hierbij wel een kleine kanttekening op zijn plaats. Je kunt immers zo vaak een stem kopen als je wilt. Mensen in het Bourgondische zuiden zijn grotere patateters. Maar ze zeggen bijna standaard friet. Kopen zij dus vaker saus in de supermarkt en is hiermee friet automatisch in het voordeel?
Tussenstand
De tussenstand op de Heinz campagne-website is in elk geval: 53 procent friet versus 47 procent patat. Dat was tot nu toe bij eerdere patat-friet polls en verkiezingen bijna altijd andersom.
Apotheose
Het Grote Friet vs Patat Debat loopt nog tot en met 17 oktober. Dat is ook de tijd dat de échte verkiezingen hun apotheose naderen in ons land. Het campagneteam van Heinz roept wervend: “Zeg jij patat of friet? Eén snack, twee kampen, en een discussie die Nederland al jaren verdeelt. Tijd om te kiezen. Stem mee en bepaal hoe we het écht moeten noemen!”
Tekst: Ubel Zuiderveld. Foto: promofoto’s Heinz