
De belangstelling voor snoeptomaatjes, snackpaprika’s en mini-komkommers in de supermarkt groeit. Vorig jaar nam de verkoop van deze kleine groentesnacks toe met 16 procent. Dit stelt brancheorganisatie GroentenFruit Huis op basis van supermarktdata.
Wel is het totale aandeel van deze drie groentesnacks nog altijd gering. De omzet bedraagt nog geen half procent van alle supermarktuitgaven in ons land. Ook ten opzichte van andere supermarktsnacks (van notenrepen tot snoepgoed en donuts) is het aandeel nog altijd betrekkelijk gering.
“Een nieuw record”
In een persbericht stelt GroentenFruit Huis echter: “Het aantal kopers van snoeptomaten bereikte in Nederland vorig jaar een nieuw record.” Uit een onderzoek van YouGov (voorheen GfK) blijkt dat 63 procent van de huishoudens wel eens snoeptomaatjes heeft gekocht.
Fors aandeel bij tomaten
“Een derde van de tomatenverkoop in de Nederlandse supermarkten komt voor rekening van snoeptomaten,” aldus GroentenFruit Huis. De verkoop van mini-komkommers nam vorig jaar met een kwart toe, terwijl snackpaprika’s een groei van 12 procent noteerden, aldus de organisatie.
Foto: groente-automatiek voor scholen, persfoto TommyTomato