3 kleine maar fijne makers van snackfood op de Horecava

Actueel |
10 januari 2023 |
Leestijd ± 1 tot 3 minuten
Foto: Sjiek de Friet

Het aantal kleine aanbieders van snackfood en streetfood is deze week op de Horecava groot. Vooral startende makers van plantaardige producten, waaronder de nodige visvervangers, zijn royaal vertegenwoordigd. Frituurwereld selecteerde als voorbeeld drie kleinere aanbieders die zich richten op de frituurbranche.

1. Mayoneur: allemaal mayo’s

“We Plant The Future.” Het is de slogan van het Amsterdamse bedrijf Mayoneur. Het bedrijf maakt sauzen die helemaal plantaardig zijn. Overigens is het aanbod op dit gebied, ook bij de grote sausmakers, inmiddels enorm. Mayoneur distribueert zijn sauzen via grossiers als Hanos en Bidfood. Mayoneur tooit al zijn variaties met de naam “mayo”.

Het assortiment bestaat inmiddels uit Mango Mayo, Avocado Mayo, Katjang Mayo, Wasabi Mayo en andere sauzen. De Wasabi Mayo werd overigens anderhalf jaar geleden bekroond door de Levensmiddelenkrant als ‘Beste Introductie’. De Mayo’s van Mayoneur worden ook verkocht via supermarkten. De sauzen zijn lactose- en glutenvrij, tevens halal en er worden geen genetisch gemodificeerde bestanddelen gebruikt.

2. Sjiek de Friet: snijden en bakken

Op de Horecava 2023 presenteren zich enkele kleine frietproducenten ofwel “voorbakkerijen”. Ze zijn opgekomen doordat in ons land de afgelopen tien jaar honderden ambachtelijke frietzaken hun deuren openden. Hierdoor zien zowel deze frietconcepten zelf als aardappelboeren nieuwe mogelijkheden. Sjiek de Friet uit Spakenburg-Bunschoten presenteert zich op de Horecava onder de naam De Patat Generatie. Het is het bedrijf van twee broers, die opereren onder de houdsternaam Dutch Fries Company.

Sjiek de Friet gebruikt voor zijn voorgebakken (“handgesneden”) friet aardappels van John van der Kroon uit Tholen. Broer Henk snijdt de aardappelen tot staafjes van 13 millimeter, Bram bakt ze in zonnebloemolie. De friet is zeven dagen houdbaar. Sjiek de Friet levert zowel aan de retail als de horeca. Onder de naam De Patat Generatie werd bovendien eigen mayonaise ontwikkeld. Tevens zoete frieten.

3. Heeren van Loosdrecht: de croquetteurs

De croquetteurs van de Heeren van Loosdrecht zijn inmiddels als gestage groeier een kleine tien jaar present in frituurland. Inmiddels mogen ze enkele honderden horecabedrijven tot hun afnemers rekenen. De marketingaanpak via sociale media en in het échte leven is opmerkelijk en persoonlijk. De croquetteurs lijken overal. Van vereniging tot event, van grote vakbeurs tot groothandelsbeurs, van braderie tot radiostudio (Arrow Classic Rock).

Foto: Heeren van Loosdrecht

Hun “100 procent natuurlijke snacks” dragen bijzondere namen. Mini-bitterballen van 25 gram met belegen boerenkaas zijn getooid als Madammekes. Javaantjes zijn dan weer een soort minikroketjes van 30 gram met grof gemalen pinda, stukjes scharrelkip, pepers en specerijen. Garnaaltjes zijn garnalenkroketjes van 30 en 70 gram. Groentemannekes zijn veganistische borrelkrokantjes. De naam voor de eigen kaasstengels moest twee keer veranderd worden vanwege merkclaims. De keuze viel uiteindelijk op Loosdrechtse Kaasstaafjes. Vanzelfsprekend is de bv Heeren van Loosdrecht Croquetteurs met deze en andere snacks gevestigd in Loosdrecht.

Meer over