Vers ambachtelijk schepijs met een verhaal

ProFri-partner in beeld
9 mei 2024 |
Leestijd ± 1 tot 3 minuten

IJsnerds neemt werk uit handen

Een vitrine vol vers schepijs in je cafetaria zorgt voor vergroting van je assortiment én nieuwe klanten. ProFri-partner IJsnerds neemt cafetariahouders werk uit handen met kant-en-klaar ambachtelijk schepijs en met vloeibare ijsmixen.

Door Bianca Roemaat

Veel cafetariahouders hebben een ijshoek in hun zaak of overwegen om hun assortiment hiermee uit te breiden. Het maken van vers gedraaid schepijs, is echter arbeidsintensief. Dat weet ook Joyce Norder, mede-eigenaar van snacksalon De Schelp in Roelofarendsveen. “Je moet bijvoorbeeld eerst alle ingrediënten precies afwegen.”

Kantelpunt

Naarmate de cafetaria in Roelofarendsveen drukker werd bezocht, kwamen de eigenaren op een kantelpunt. Ze overwogen om te stoppen met het zelf maken van het schepijs of het verkleinen van het assortiment naar een paar basissmaken.

Op de Horecava kwam Joyce Norder echter in contact met IJsnerds. Deze partner van vakvereniging ProFri maakt vers schepijs in haar ijsmakerij in Oldenzaal. De basis hiervan is weidemelk van eigen koeien uit Lonneker. Naast vloeibare ijsmixen in ruim 20 verschillende smaken, kun je als cafetariahouder vers gedraaid ambachtelijk schepijs afnemen in kant-en-klare 5 liter bakken.

Uitkomst

Bij De Schelp kozen ze voor die vloeibare mixen voor het sorbet- en roomijs. “Dit is voor ons dé uitkomst: we hebben nu een mooi product van constante kwaliteit en de smaak is zelfs beter. Het leuke aspect van schepijs maken – het afdraaien van de ijsmix – doen we nog wel zelf maar het arbeidsintensieve werk, doet IJsnerds voor ons.”

Marcel van Veen van Snack-Plaza & Brasserie Meuleplein in Nijeveen heeft sinds kort zijn ijsvitrine gevuld met 24 smaken schepijs van IJsnerds. Twee keer per week krijgt hij het ijs – net als andere benodigdheden zoals bakjes, lepeltjes en koekjes – aangeleverd. “De bakken zijn mooi opgemaakt met bijvoorbeeld bastogne-koekjes en toppings. Bij het stracciatella -ijs is de chocolade goed door het ijs gemengd.”

Natuurlijke smaak

Ook Joyce Norder is te spreken over de kwaliteit van het ijs. Het roomijs smaakt verser doordat de gebruikte weidemelk op een minder hoge temperatuur gepasteuriseerd is. De sorbetsmaken hebben volgens haar een meer natuurlijke smaak. “De mango is bijvoorbeeld niet zo intens zoet en heeft een meer natuurlijke gele kleur.”

Wat gaf de doorslag voor Marcel van Veen om voor IJsnerds te kiezen? “Het verhaal achter dit ijs over de herkomst van de melk, de wijze van ijs maken door een ervaren ambachtelijke ijsbereider, de smaak en de aandacht die ze eraan geven, spreken me aan.” Zelf ijs maken is voor hem geen optie. “IJs is bij ons niet de core business.”

Ondersteuning

Daarnaast in Marcel van Veen te spreken over de ondersteuning die IJsnerds geeft om het ijs te promoten op sociale media. “Ze bieden je foto’s en andere materialen aan. Ik geef daar mijn eigen draai aan.” Ik ben nu bijvoorbeeld gestart met de verkoop van het ijs via mijn webshop.

Meer klanten

Voor wie nog geen schepijs in zijn cafetaria verkoopt, raden beide ondernemers aan om het te overwegen. “Het is van toegevoegde waarde; zeker in combinatie met softijs want het brengt meer klanten naar je winkel”, vindt Joyce Norder. Dat beaamt Marcel van Veen: “Het versterkt elkaar. De verkoop van softijs is zelfs gestegen sinds ik schepijs aanbied.”

Je hebt als cafetaria meer aantrekkingskracht met ambachtelijk schepijs. Zeker als je de ijsvitrine op een goede locatie voorin je zaak zet. “IJs is een impulsaankoop.”

Wil je meer weten over ProFri-partner IJsnerds? Kijk dan op de website van IJsnerds.

Foto’s: IJsnerds, Snack-Plaza & Brasserie Meuleplein en Snacksalon De Schelp