Trend in ons land nog beperkt: fastfood huurt steeds vaker beroemdheden in

Actueel |
21 jan 2022 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Foto: Donnie / Febo Beheer

De invloed van beroemdheden en influencers op fastfood groeit zienderogen. Met hun vele miljoenen volgers op sociale media, zijn ze voor McDonald’s, Burger King en andere ketens een klantenmagneet. In Nederland blijft de trend vooralsnog beperkt.

Koffieketen Tim Horton’s werkt samen met zanger Justin Bieber, beide Canadees. Onder Biebers hoede werden zoete en hartige snacks geïntroduceerd die passen in de gaten van donuts.

Maaltijdbox vernoemd

In de VS koos Dunkin’ Donuts danseres en influencer Charli Grace D’Amelio als boegbeeld. Zangeres Mariah Carey werkte recentelijk voor McDonald’s. Ze prees tijdens een campagne haar favoriete gerechten van McDonald’s aan. Burger King vernoemde zelfs een maaltijdbox naar zanger/acteur Chase Hudson ofwel Lil Huddy.

In de VS spreken media van een trend, namelijk ‘het tijdperk van de celebrity meal’. Niet alleen worden beroemdheden met veel fans en volgers ingehuurd door fastfoodketens, maar ook zijn er daarnaast bekende Amerikanen die eigen gerechten lanceren voor de bezorgmarkt, veelal met behulp van gespecialiseerde bureau’s.

Donnie en Dylan

In ons land zijn nog maar enkele voorbeelden te vinden van beroemdheden die hun naam voor acties verbinden aan horecaproducten. In de snackbranche is Vanreusel’s Vega Loempidel van Youtuber Dylan Haegens een recent voorbeeld.

De Amsterdamse rapper Donnie werkte enkele jaren geleden samen met automatiekketen Febo, toen die een eigen merchandiselijn presenteerde voor het festivalseizoen. Dat werkte wel. Met name de Febo-snackslippers “vlogen als hete kroketten over de toonbank”, aldus directeur Dennis de Borst toen.

Meer over