Trend: signaturesnacks van influencers

Actueel |
14 mei 2021 |
Leestijd ± 1 tot 3 minuten
Foto (fragment): Vanreusel

“Vega Loempidel by Dylan Haegens.” De Vlaamse snackmaker Vanreusel introduceerde een vegetarische variant van zijn Vietnamese frikandel en bedenker Dylan Haegens leende er zijn naam aan. Signaturesnacks van influencers staat een grote toekomst te wachten.

Tekst: Ubel Zuiderveld

De Vega Loempidel is niet de eerste snack waaraan de naam hangt van een bekende Nederlander, maar wel de eerste waarbij dit zo nadrukkelijk gebeurt. In België hebben ze er al langer ervaring mee: veertien jaar geleden bracht grossier Restofrit daar de K3-snack op de markt, een kipsnack die werd vernoemd naar de populaire meidengroep. In ons land hadden we trouwens de Knoepert, een signaturesnack die geïnspireerd was op de TV- en filmserie van de New Kids uit Maaskantje.

Omdat influencers op sociale media soms miljoenen fans hebben, is de verwachting dat signature snackfood een grote vlucht zal nemen. Immers: producenten zijn door de introductie van signaturesnacks verzekerd van direct veel aandacht. Fans zullen allemaal op z’n minst één keer de snack of het gerecht van hun held willen proberen.

Acteur en Youtuber Dylan Haegens meldde zich naar het verluidt zelf bij Vanreusel met de vraag om een vega-variant te maken van de Vietnamese frikandel Loempidel. Maar hij is niet de enige influencer die actief is op het snackfront. Achter de schermen werkt Eke Bosman (Snackspert op Instagram) samen met het bedrijf Verbufa aan de eigen snack de Sneke: de vorderingen waren te volgen op You Tube en Instagram.

Fat Phill’s

Feitelijk kun je de friet met toppings van topchef Sergio Herman (Frites Atelier) ook signaturegerechten noemen. De naam van de chefkok is immers nauw verbonden met de frietmaaltijden. Een ander mooi recent voorbeeld in ons land, is de burgersandwich van rapper Willie Wartaal. Via restaurant Fat Phill’s – present in Almere, Amsterdam en Den Haag – introduceerde Willie Wartaal onlangs “a burger with a side of boxers”. Wie via Thuisbezorgd.nl Willie’s burger bestelt, krijgt er een boxershort van het modemerk Pockies als sidedish bij.

Enzo Knol Frikandel

Signatureproducten waaraan een bekende naam is verbonden, zijn in onder meer mode, parfumerie en design al heel lang een normaal verschijnsel. In de gitaarwereld bestaan zogenaamde signaturemodellen al ruim zeventig jaar. Vrijwel alle bekende gitaristen van de wereld leenden hun naam aan zogenaamde signaturegitaren van bekende fabrikanten. Deze ontwikkeling begon rond 1950 al met de Les Paul Gibson, vernoemd naar de toen beroemde gitarist Les Paul. Zijn signaturenaam werd zelfs een op zichzelf staand gitaarmerk.

Wat signature snackfood teweeg kan brengen, werd onlangs duidelijk in de VS. Youtuber Mr. Beast leende zijn naam aan een burgersandwiches van eigen receptuur. In een mum van tijd meldden zich honderden restaurants die de Mr. Beast Burger graag onder licentie willen maken als bezorgproduct. Daarnaast hebben met name de nodige Amerikaanse rappers snackgerechten en dranken onder eigen naam.

De André Hazes Hotdog, de Nikki Tutorials Tosti’s en de Enzo Knol Frikandel? Het lijkt bijna geen vraag meer óf ze op de markt komen maar wanneer.