Tien grootste formules: marktaandeel van 15,8%

Actueel |
21 september 2018 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Bestaria – FSW UZ Media

Het getalsmatige marktaandeel van de tien grootste frituurformules van ons land groeit maar mondjesmaat. Eind vorig jaar opereerde 15,8 procent van de frituurspeciaalbedrijven in ons land onder de vlag van een formule of samenwerkingsverband. De grootste was opnieuw Kwalitaria met 144 vestigingen. Bij deze berekening wordt uitgegaan van historische cijfers van het voormalige bedrijfschap Horeca en Catering.

In absolute aantallen gerekend boeken de grote Nederlandse frituurformules al twintig jaar niet of nauwelijks winst. Twintig jaar geleden hadden ze samen 742 vestigingen, tien jaar geleden waren dit er 739 en vorig jaar 760.

Reken je alle frituurformules mee en dus niet alleen de grootste tien, dan gaat het om ruim 900 bedrijven. Bij al deze cijfers moet natuurlijk wel worden aangetekend dat het totale aantal bedrijven in de branche in de meetperiode is gekrompen. Hadden de tien grootste frituurformules vorig jaar dus een aandeel van 15,8 procent, tien jaar geleden was dit met 15,1 procent maar nipt minder. In 1998 lag het percentage op 13,2 procent. Dat was relatief hoog, omdat de “ketenvorming” in de frituursector nog een zeer jong fenomeen was. Destijds was het aantal losse samenwerkingsverbanden bovendien groter dan nu. Onder de top 10 bevonden zich verdwenen merken als Bestaria, Stippellijn en Kwaliteit om van te smullen.

Dit artikel is eerder gepubliceerd in het magazine Frituurwereld nummer 9 – Najaar 2018

Meer over