Taco Bell werft beleggers voor expansie

Actueel |
25 juli 2023 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Foto: T Bello Netherlands

De masterfranchiser van Taco Bell in ons land haalt geld op voor uitbreiding in ons land. T Bello Netherlands geeft via de NPEX-effectenbeurs voor maximaal twee miljoen euro uit aan obligaties voor vier nieuwe restaurants de komende twee jaar.

Het nieuws dat de Amerikaanse formule met Mexicaans fastfood wil groeien in Nederland, werd onlangs al bekend.

Taco Bell startte in ons land zes jaar geleden en heeft inmiddels acht vestigingen. De wijze van financiering van de komende expansie geschiedt via vijfjarige leningen. Beleggers kunnen vanaf 500 euro instappen met obligaties tegen een jaarlijkse rente van 11 procent. Beleggers die minimaal 3000 euro steken in Taco Bell, krijgen op maaltijden als extraatje een jaar lang korting van 20 procent.

Wel onder AFM-toezicht

Financiering van horeca en nieuwe vestigingen van formules is via banken van oudsher lastig in ons land. De laatste jaren maken veel ketens voor nieuwe vestigingen daarom volop gebruik van crowdfunding. Daarnaast zijn ook collectieve vormen als de uitgifte van certificaten, coöperaties en sharefunding de laatste jaren in trek. Het zijn financieringsvormen die niet allemaal onder het toezicht van waakhond AFM vallen. NPEX staat wel onder toezicht van de AFM en de De Nederlandsche Bank.

Onderdeel van Brits concern

Taco Bell-exploitant T Bello Netherlands is als exclusieve masterfranchiser in ons land onderdeel van het Britse concern MSHA Limited. MSHA staat dan ook garant. In onder meer het Verenigd Koninkrijk en Maleisië exploiteert MSHA ruim honderd restaurants van Taco Bell, KFC en Pizza Hut, merken die allemaal het eigendom zijn van het Amerikaanse concern Yum! Brands. Wereldwijd heeft het Yum-merk Taco Bell ruim 9000 restaurants.

“Potentie voor laagdrempelig fastfood”

Taco Bells Nederlandse manager Barto Hulleman laat weten dat Taco Bell in Nederland een gezonde winst draait. Hulleman kijkt met vertrouwen naar de toekomst. Hij zegt: “Je ziet overal potentie om met Taco Bell te groeien. We zien dat er een verschuiving plaatsvindt van middensegment-restaurants naar de laagdrempelige fastservicemarkt waarop wij actief zijn.” Hij wijst er verder op dat Taco Bell een royaal plantaardig assortiment biedt en zich nadrukkelijk níet met speciale menu’s op kinderen richt.

Meer over