Nederlands frietsucces in Mexico-City

Actueel |
21 september 2020 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Foto: Holland Wafels

Een toenemend aantal Nederlandse frietbakkers beproeft zijn geluk in het buitenland. De afgelopen jaren trokken vooral frietavonturen in Azië de aandacht. Maar ook in andere delen van de wereld wordt nederfriet verkocht. Ondernemer Koen Houwen verkoopt sinds kort friet in Mexico-Stad.

Het Algemeen Dagblad besteedde aandacht aan Houwens frituurbedrijf in de miljoenenstad. Houwen is bakker; zijn Brabantse familie is bekend van het bedrijf Houwens Vlaai. Koen begon zes jaar geleden met de verkoop van stroofwafels in Mexico. Onder de naam Holland Wafels heeft hij twee verkooppunten in Mexico; hij verkoopt stroopwafels met verschillende smaken en dips en daarnaast Brusselse wafels met toppings.

Corona

Om in de coronatijd meer inkomsten te genereren, startte Holland Wafels daarnaast met de verkoop van friet en frituursnacks zoals frikandellen, bitterballen en kroketten. Met onder meer pikante chipotlesaus past hij de gerechten aan bij de Mexicaanse smaak. Ook het frietgerecht kapsalon ontbreekt niet op de menukaart. In het AD zegt Houwen: “Er komen niet alleen Nederlandse expats bij ons, maar juist ook aan de Mexicanen. Die vinden het fantastisch.” De friet wordt verkocht in rood-wit-blauwe puntzakken.

Quickies

Holland Wafels is niet het eerste Nederlandse concept in een groot Zuid-Amerikaans land. In de Braziliaanse stad São Paulo startte tien jaar geleden Quickies, een automatiekbedrijf naar voorbeeld van Febo. Na een valse start slaagde de ondernemer er de afgelopen jaren in meer franchisevestigingen te openen, soms gecombineerd met Subway. Korter geleden waren er twee Nederlandse ondernemers met plannen om in Brazilië andere Nederlandse frietconcepten te beginnen; een containerfrituur naar voorbeeld van Bram Ladage én (opnieuw) een automatiek. Voor zover bekend sneuvelden deze plannen beide vroegtijdig.