The Magnum Ice Cream Company maakt maandag 8 december haar debuut op de Amsterdamse aandelenbeurs. Het ijsbedrijf verwacht dat de wereldwijde ijsmarkt groeit naar ongeveer 90 miljard euro in 2029.
The Magnum Ice Cream Company is de afgesplitste ijstak van Unilever. Het bedrijf met ijsmerken als Magnum, Cornetto en Ben & Jerry’s rekent op een sterkere groei in opkomende markten, meer dan in ontwikkelde markten. Zo staat in de prospectus die het bedrijf op 3 december heeft gepubliceerd, voorafgaand aan het debuut op de Amsterdamse aandelenbeurs.
Meer ijs in ontwikkelde markten
Het in Amsterdam gevestigde concern schat de wereldwijde ijsmarkt op 75 miljard euro op 31 december 2024. In ontwikkelde markten wordt nu gemiddeld nog meer ijs gegeten dan in opkomende markten. Ook zijn er meer winkels waar ijs te koop is.
Stijging verwacht in opkomende markten
Door stijgende inkomens is de verwachting van de onderneming dat er meer ijseters zullen zijn in opkomende markten, zoals Brazilië, India, Indonesië en Mexico. Ook neemt naar verwachting de consumptie van ijs toe naarmate meer huishoudens een koelkast met een vriezer hebben.

Marktaandeel van 21 procent
Vorig jaar was het ijsbedrijf goed voor een omzet van bijna 8 miljard euro en bedroeg de nettowinst 595 miljoen euro. Magnum is het ‘grootste onafhankelijke ijsbedrijf’ ter wereld, stelt voorzitter Jean-François van Boxmeer, de voormalige topman van Heineken, in een toelichting. Het bedrijf heeft naar eigen zeggen een marktaandeel van 21 procent. Naast de Amsterdamse beurgang is The Magnum Ice Company ook van plan om naar de beurzen in Londen en New York te gaan.
Ben & Jerry’s
Bij de toelichting op de beursgang worden beleggers gewezen op risico’s die kleven aan de bestuursstructuur van Ben & Jerry’s. Die kan bepaalde risico’s met zich meebrengen voor de reputatie en activiteiten van het bedrijf, stelt The Magnum Ice Cream Company. Ben & Jerry’s staat bekend om de progressieve maatschappelijke idealen waar het merk zich aan verbindt. Toen Unilever het ijsmerk kocht in 2000, werd afgesproken dat een onafhankelijke raad de sociale waarden van het ijsmerk zou beschermen.
Afsplitsing van Unilever
Unilever kondigde in maart vorig jaar aan zijn ijstak te willen afsplitsen. Het levensmiddelenconcern wil zich kunnen richten op merken zoals Knorr, Hellmann’s en Dove. De afsplitsing en de beursgang van de ijsdivisie kosten ongeveer 800 miljoen euro, staat in de prospectus.






























