Lunch, tóch kansen voor de cafetaria?

Actueel, Achtergrond |
15 sep 2021 |
Leestijd ± 3 tot 5 minuten

Lunchen buiten de deur wordt zienderogen populairder. Nederland was altijd het land van een snel broodje kaas tussen de middag, al dan niet met een glas melk erbij.

Dit veranderde de laatste jaren in rap tempo. Steeds meer horecabedrijven en gemakzaken richten zich op de lunch. Zowel lunch-on-the-go als lunchen ter plekke. Ook voor cafetaria’s die adequaat inspelen op deze ontwikkeling liggen er kansen.

Foto: Shutterstock

Het FoodService Instituut Nederland stelde het in het jaar voor corona vast: sinds het einde van de economische crisis van 2009-2014 zit lunchen in de horeca in de lift. Een derde van alle Nederlanders luncht minimaal eens per week buitenshuis.

Voor velen is het bedrijfsrestaurant op het werk het vaste lunchadres, maar het is zeker niet het enige. Gevraagd waar Nederlanders buitenshuis hun lunch kopen of nuttigen, zegt 76 procent van hen dit weleens te doen bij eetcafés en restaurants. 33 procent koopt zijn lunch (wel eens) bij de supermarkt, 29 procent kiest (wel eens) voor fastfoodbedrijven. Onder deze groep vallen de grote Amerikaanse restaurantketens, maar ook de lunchrooms, koffiezaken en cafetaria’s.

All day brunch

Met name in de grotere steden zijn nieuwe horecabedrijven voor alle eetmomenten van de dag de trend. Je vindt er predikaten als “all day food, all day breakfast, all day brunch”. Het begrip “all day” maakt de laatste jaren opgang in de Nederlandse horeca. Het is een trendbreuk met het recente verleden, toen restaurants maar ook cafetaria’s niet doorlopend waren geopend. Voor het onderzoek “Eat-out in Nederland” deed Foodservicewatcher begin 2019 onderzoek naar 100 recent geopende eetgelegenheden. 36 van de 100 onderzochte bedrijven zijn 7 dagen per week geopend; de zogenaamde “every day, all day” bedrijven. Ze hopen op deze wijze elk eetmoment van de dag mensen over de vloer te hebben. Ook tijdens de lunch vanzelfsprekend.

Gemakswinkels en tankshops

Ja. Steeds meer partijen richten zich op het lunchpubliek. Denk maar eens aan Amerikaanse concepten als Subway, Starbucks en McDonald’s/McCafé. Maar ook pizzaformules als Domino’s en New York Pizza introduceerden speciale deegproducten voor tussen de middag. Daarnaast zijn er de koffiezaken (inclusief concepten als Bagels & Beans en Coffee Company) en de lunchrooms, waaronder de snelgroeiende formule Anne & Max. Een andere snelgroeiend segment wordt gevormd door de gemakswinkels. Spelers als AH to go en Spar Express verkopen lunches-to-go, net als de bakery’s van tankstations. Lunch is een groeimarkt waarvan ze graag een graantje meepikken. Van deze groeimarkt kunnen cafetaria’s meeprofiteren, als ze tenminste beschikken over een goede trafficlocatie, een aantrekkelijk lunchassortiment én een overtuigende lunchpromotie. Belangrijk is de hanteerbaarheid van de lunchitems. Gemakswinkels en tankstations hebben vaak handige verpakkingen voor hun lunches-on-the-go.

Kwalitaria en Délifrance

Voor cafetaria’s, snackbars en frituren die het probeerden, is de lunch vaak een lastig eetmoment gebleken. Je kunt nog zulke mooie belegde broodjes of salades hebben, de drempel blijkt voor veel lunchconsumenten te hoog. Velen associëren cafetaria’s primair met de frituur en dus met de avondlijke afhaaluren en tussendoortjes. Alles valt of staat met de presentatie. Zo kan een sfeervol terras in de zomer, gecombineerd met een uitgebreide lunchkaart, een goede opstap zijn om de klant te overtuigen. Maar vaak blijkt het desondanks moeilijk lunchgasten te binden. Dat ondervond ook menige cafetariaformule al aan den lijve. Met de aanpassing van hun huisstijl en marketing proberen veel formules klanten tijdens de lunch over de drempel te krijgen. De combinatie Kwalitaria-Délifrance is het meest aansprekende voorbeeld. Maar ook concepten als Verhage, Big Bread Kitchen, Family, Restaria en Eetwinkel kozen een uitstraling die beter past bij zogenaamde “daghoreca”.

Lunch, meer dan een broodje

Het spreekwoordelijke slappe kadetje met kaas, ham of ham én kaas is gelukkig al lang niet meer de standaard in de cafetaria. De laatste vijftien jaar namen vele honderden bedrijven in de sector betere broodsoorten op in hun assortiment. Bovendien is de keur aan beleg uitgebreider dan het zogenaamde broodje gezond dat in 1985 werd geïntroduceerd. De lunch in Nederland is echter het belegde broodje voorbij. Nee, belegde broodjes en uitsmijters alléén zijn onvoldoende om grote groepen aan te spreken. Bij jongere generaties zijn fantasierijke maaltijdsalades, groentebowls en bowls met yoghurt, noten, fruit en zaden tegenwoordig dagelijkse kost voor de lunch. Of humus, toast met avocado en warme wafels. Ook hippe sapjes, smoothies en non-alcoholische cocktails worden gedronken tijdens de lunch. Natuurlijk doet ook de kroket met brood of de hamburgersandwich het nog altijd goed. Wel wil het oog ook wat: mensen die de tijd nemen om te lunchen, zoeken immers een verwenmoment tussen de bedrijven door.

Wat is jouw lunchheld?

Natuurlijk moet je er als bedrijf voor waken, dat jouw assortiment niet al te breed wordt. De mogelijke lunchitems die hierboven worden genoemd, zijn slechts suggesties. Elk bedrijf heeft bij zijn eetmomenten een bijpassende held nodig, een kernproduct waarvoor klanten terugkomen. Voor het avondmoment (en tussendoormomenten) is dit bij frituurspeciaalzaken natuurlijk de friet. Daarnaast hebben veel bedrijven nog een ander product waardoor ze lokaal beroemd zijn. Zelfgemaakte schnitzels, ambachtelijke snacks of krokketen uit eigen keuken. Lunch heeft zijn eigen helden nodig. Dat kan een lichte salade zijn met daarbij een “kleintje friet” en bijvoorbeeld een frisse fruitige saus. In elk geval moet de keuze nooit te royaal zijn. De werkpauzes tussen de middag zijn kort en dus moet het maken van een keuze niet te ingewikkeld zijn. Dus: wat wordt jouw lunchheld?

Bezorging tijdens de lunch

Onderzoeksbureau GfK legde met betrekking tot de lunch kortgeleden een opmerkelijke trend bloot. Namelijk deze: niet alleen de avondmaaltijd is een populair bezorgproduct, ook zijn de deliveryspecialisten in toenemende mate actief tijdens de lunch. Vergeleken met de eerste helft van 2017, nam in dezelfde periode van 2019 de deliveryomzet van bijvoorbeeld sandwiches toe met liefst 52,8 procent. Onder invloed van corona en thuiswerken, groeide de lunchbezorging verder.

In vakblad FoodStrategy bevestigde een woordvoerder van Thuisbezorgd.nl de trend. Hij toonde zich er uitermate verbaasd over: “Als je tien jaar geleden had gevraagd of we toekomst in lunches zagen, hadden we nee gezegd.” Nu investeert Thuisbezorgds moederbedrijf Takeaway.com zelfs in de lunchtijd. Het nam in 2018 voor 135 miljoen euro het bedrijf 10bis uit Israël over. Het bedrijf is in zijn thuisland helemaal gericht op lunch- en maaltijdbezorging op de werkplek van consumenten.

Hoeveel geven lunchers uit?

Nederlanders besteden in bedrijfsrestaurants gemiddeld niet erg veel geld aan de lunch. Bureau More2Market becijferde het bedrag op € 2,84 (2018). Mensen die hun lunches in supermarkten kopen, zullen ongetwijfeld niet veel hoger uitkomen. Toch hebben, aldus de FSIN Foodshopper Monitor 2019, Nederlanders gemiddeld € 11,08 over voor een lunch buitenshuis. Vrouwen (€ 11,54) zelfs nog iets meer dan mannen.

Dit artikel is reeds eerder verschenen in magazine Frituurwereld 12.