Het wordt druk op de lunchmarkt

Actueel |
21 juni 2019 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Lunch van NYP / Foto New York Pizza

Steeds meer partijen richten zich op de groeiende lunchmarkt buitenshuis. Zelfs de zondag is hierbij in beeld. Pizzaketens Domino’s en New York Pizza introduceerden de laatste jaren al lunchproducten. New York Pizza is sinds kort zelfs op zondag open tijdens de lunch om zijn variatie aan toasted sandwiches aan de man te kunnen brengen.

In onze branche speelt met name Kwalitaria/Délifrance de laatste jaren nadrukkelijk in op de groei van de lunchmarkt. Deze groei wordt vooral veroorzaakt door jongere generaties. Gemiddeld luncht 18 procent van alle Nederlanders minimaal één keer per week buiten de deur (bedrijfsrestaurants niet meegeteld). Bij de millennials doet 30 procent dit. Zij besteden gemiddeld €9,63 per keer. Aldus FoodService Instituut Nederland. Ook de foodretail wil graag een graantje meepikken. Ten eerste via de gewone, grote supermarkten. Uit onderzoek blijkt dat ze jaarlijks voor vele miljoenen euro’s omzet behalen met lunchproducten voor dadelijke consumptie (food to go). Daarnaast breidt het aantal gemakswinkels als AH to go en Spar Express (bij tankstations) snel uit. Gemakswinkels bieden steeds meer belegde broodjes en warme producten voor de lunch aan. Elders in deze editie van Frituurwereld gaan we dieper in op de groei en mogelijkheden van de lunchmarkt buitenshuis.

Dit artikel is reeds eerder verschenen in Frituurwereld Editie 12 – Zomer 2019