Kwaliteit leveren én kosten besparen; zo doet Cafetaria de Es dat

Advertorial
31 januari 2022 |
Leestijd ± 1 tot 3 minuten
Harold Konijnenbelt van Cafetaria de Es

Waarom komen klanten naar mijn cafetaria? Het is een vraag die iedere ondernemer zichzelf moet stellen. Cafetaria de Es heeft al jaren het antwoord: constante kwaliteit. Maar duurzaamheid – en daarmee kostenbesparing – wordt ook steeds belangrijker. Ondernemer Harold Konijnenbelt heeft al die aspecten sinds kort verenigd in één van de belangrijkste producten in zijn cafetaria.

Steeds meer consumenten gaan bewuster om met voeding. Ze zoeken producten met minder of geen e-nummers en willen meer weten over de ingrediënten. Tegelijkertijd moet het wel lekker zijn. Ook cafetariahouders moeten aan die veranderende vraag voldoen. Harold Konijnenbelt van Cafetaria de Es is zich dat terdege bewust. “Ik vind het belangrijk om een constante kwaliteit aan producten te leveren, maar ook het totaalpakket moet kloppen.”

Meer dan een cafetaria

In het pittoreske Rijssen is de Harold Konijnenbelt al 21 jaar de eigenaar van Cafetaria de Es. De cafetaria, die al sinds 1965 bestaat, heeft een afhaalgedeelte met dertig zitplaatsen een eetcafé met plek voor 50 gasten. Eigenlijk is het meer dan een cafetaria, want de zaak verzorgt ook catering voor bedrijven, feesten of andere gelegenheden, van bittergarnituur tot aan een compleet buffet. Daarnaast verzorgt en bezorgt de cafetaria een ruim assortiment overwerkmaaltijden voor doorwerkers.

Stabiele factor

“Ik vind het heel belangrijk dat niet alleen de producten van een constante kwaliteit zijn, maar ook de totale uitstraling”, zegt Harold Konijnenbelt. “Daarvoor komen klanten naar ons toe. Wij hebben een enthousiaste club medewerkers en heel weinig verloop. Dat is een zeer belangrijke en stabiele factor in het bedrijf. Ze hebben kennis van zaken, kennen onze klanten goed en zijn zeer servicegericht.”

Geur en smaak

Welke eisen stelt de ondernemer aan zijn frituurolie, één van de belangrijkste producten in de cafetaria?: “Natuurlijk weer die constante kwaliteit. Geur en smaak zijn daarbij erg belangrijk. Onze klanten verwachten elke keer hetzelfde gefrituurde product en dat kunnen wij ze bieden. En ik ben bezig met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Zo werk ik met een hoge kwaliteit voorgebakken friet zonder e-nummers. Maar ik was nog op zoek naar een frituurolie die daarbij past.”

Geen palmolie en e-nummers

Na 30 jaar frituren in Gouda’s Glorie frituurvet stapte Cafetaria de Es onlangs over op Gouda’s Glorie Natuurlijk Frituurolie. “Het feit dat deze olie geen palmolie en e-nummers bevat, spreekt mij erg aan. Maar ook mijn klanten. Zo is er een familie met een fruitallergie, dat onder palmolie valt. Ze zijn erg blij dat ze weer een frietje bij ons konden eten. De familie heeft zelfs de gebakken friet laten analyseren door hun arts in het ziekenhuis. Daaruit bleek dat er geen allergenen in zaten en dat is natuurlijk erg goed nieuws. De 10-liter bag-in-box bevalt mij ook goed, aangezien je de verpakking kunt scheiden. Dat is ook weer milieubewust.”

Kosten besparen

Het filteren en verversen van frituurolie is een belangrijke factor in de cafetaria, zowel voor kwaliteit als duurzaamheid. “Doordat ik de frituurolie vier keer per week goed filter en één keer per week laat reinigen door een externe partij, kan ik langer frituren in de olie. Daarmee dring ik ook een deel verspilling terug. Doordat ik er bewuster mee omga, scheelt dat in de kosten.”