Kleine frietformules meest succesvol op TikTok

Actueel |
23 jan 2025 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten

Kleine friet- en frituurformules zijn het meest succesvol op TikTok. De meeste volgers én likes heeft Fabel Friet. Het Amsterdamse frietconcept met drie vestigingen heeft op het Chinese platform liefst 71.100 volgers en 825.000 likes.

TikTok, en in veel mindere mate Instagram, missen hun invloed op de branche en snackfood in het algemeen niet. Een filmpje kan zomaar viraal gaan en zorgen voor een enorme toeloop. Het meest sprekende voorbeeld zijn de enorme TikTok-rijen bij Fabel Friet in Amsterdam.

Manneken Pis

TikTok is populair bij tieners en twintigers, Instagram scoort beter bij dertigers en veertigers. Frituurwereld zette de grootste cafetariamerken op TikTok en Instagram op een rijtje. We telden het aantal volgers en likes.

Naast Fabel Friet, doet ook Manneken Pis (8 vestigingen) het uitstekend met 14.800 volgers en 429.400 likes. Hoewel Instagram duidelijk achterblijft qua impact voor frituurformules, doen Fabel Friet (91.100 volgers) en Manneken Pis (34.300 volgers) het ook op dat platform ver bovengemiddeld.

Top 3 grote formules

Het leeuwendeel van de Nederlandse cafetariaformules is niet of nauwelijks actief op TikTok en Insta. Wel is van elk merk een handvol vestigingen van de partij. Maken we een top 3 op van het aantal TikTok-likes, dan ziet die er voor de grotere cafetariaformules als volgt uit.

  1. Big Bread Kitchen, 239.900 likes. Op TikTok heeft BBK 9718 volgers, op Instagram 1935.
  2. Febo, 89.800 likes. Febo heeft 8978 volgers op TikTok, 12.300 op Insta.
  3. Kwalitaria, 85.700 likes. 2267 volgers op TikTok, 3771 op Instagram. Kwalitaria’s video’s over de voorspeldel tijdens het EK Voetbal (frikandellen die de winnaar voorspellen) trokken wel liefst bijna vier miljoen views.

Foto: Shutterstock, Fizkes

Meer over