Klant verliest rechtszaak over misleidende foto’s

Actueel |
8 oktober 2023 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten

Fastfoodketens McDonald’s en Wendy’s hebben volgens een Amerikaanse rechter geen misleidende productfoto’s van hamburgers gebruikt in advertenties. Die uitspraak volgde na een aanklacht van een consument.

Foto: iStock

De klager had bij Wendy’s een Bourbon Bacon Cheeseburger en een Big Bacon Cheddar Cheeseburger besteld en een Big Mac bij McDonald’s. Hij vond dat alle hamburgers in werkelijkheid veel kleiner waren dan in de advertenties van de ketens.

Zaak tegen Burger King

De behandeling van de zaak liep wat vertraging op omdat er ook een rechtszaak tegen Burger King elders in Amerika werd aangespannen. Het ging daarbij om een soortgelijke aanklacht: de Whopper zou niet lijken op de getoonde productpresentaties.

De New Yorkse rechter heeft uiteindelijk de consument niet in zijn gelijk gesteld, zo meldt de site Restaurantbusinessonline. De maten van de afgebeelde burgers zouden kloppend zijn. De productfoto’s zouden gewoon ter promotie zijn en daarom stond de rechter ze toe. De rechtszaak tegen Burger King loopt nog.

Doe wat je belooft

We schreven al eerder over op Frituurwereld dat je promotiefoto’s moeten kloppen: doe wat je belooft. Voorkom zo dat je klanten zich ‘bekocht’ voelen en niet meer terugkeren omdat ze op zoek gaan naar een ander eetadres dat wel aan de verwachtingen voldoet.

Foto’s helpen om je verkoop te stimuleren. Lees deze tips om je producten te promoten.

P van Product

Op digitale schermen komen vaak gelikte presentaties van producten voorbij die niet overeenstemmen met wat je uiteindelijk krijgt. Als naast de P van presentatie de andere P’s van de marketingmix wel in orde zijn, dan vinden klanten dit meestal geen probleem. Is de P van product of de P van personeel of de P van prijs niet oké, dan moet je als ondernemer er niet vreemd van opkijken dat je klant afhaakt.

Of zoals Professor dr. Henry Robben (hoogleraar marketing van de Nyenrode Business Universiteit), eens treffend opmerkte tijdens een jaarvergadering van de ProFri: ‘Een klant is iemand die voor jouw product of dienst nog geen alternatief heeft gevonden.’

Meer over