Grote ambities Jumbo en La Place

Actueel |
19 juni 2020 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten

Jumbo Supermarkten gaat direct de concurrentie aan met maaltijdbezorgers zoals pizzamerken, cafetaria’s en andere bezorgende horecabedrijven. Een proef in Groningen met maaltijdbezorging vanuit de supermarkten verliep positief; Jumbo rolt de dienst nu ook uit in Utrecht en Eindhoven.

Dit kondigde financieel directeur Ton van Veen aan op het FSIN Brunchcongres tijdens de Horecava. Eerder liet hij er al geen misverstand over bestaan wat de ambitie is van Jumbo. Namelijk: “Spelen op een breder foodveld dan alle andere supermarkten. Jumbo kijkt niet meer naar marktaandelen in een fictief gedefinieerde markt, maar naar het maagaandeel in de totale voedselvoorziening.” Ook La Place, door veel horecaondernemers gevreesd als concurrent, moet in de toekomst vleugels krijgen. Momenteel onderzoekt Jumbo hoe de tamelijk ambachtelijke formule zo kan worden aangepast, dat die zich eenvoudiger laat dupliceren. Afgelopen jaar groeide La Place, begin 2016 overgenomen van V&D, van
101 naar 105 vestigingen en van 150 miljoen naar 165 miljoen euro omzet. “Maar het liefst willen we natuurlijk 1500 vestigingen en die hoeven écht niet perse allemaal alleen in Nederland te komen,” zei Van Veen.