Friet ontwikkelt zich als premium delicatesse

Actueel |
21 maart 2018 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten

De ontwikkeling van friet richting een premium product zet onverminderd door. Na de hausse aan luxe frietzaken van de laatste jaren, zoals Bram’s Gourmet, Sergio’s Frites Atelier en Friet District, zijn er meer initiatieven om patates frites verder te “verhippen”.

Snackbar annex bar Tante Nel in Rotterdam wil de Canadese frietspecialiteit poutine op de kaart zetten in ons land. Poutine is een lobbige jus met stukjes kaas die in grote delen van Canada over de friet heen gaat als topping. Er zijn daar verschillende variaties van friet poutine en enkele grote frietketens zijn erin gespecialiseerd. Bij Tante Nel verwachten ze een landelijke doorbraak van friet poutine. Groothandel Sligro hield samen met andere bedrijven zelfs een vakbijeenkomst over het “premiumizen van friet”.

Tijdens een inspiratiesessie in Veghel passeerden allerlei frietgerechten de revue, zoals friet met een topping van Mexicaanse smaakmakers. Overigens blinkt een cafetariaconcept als Snackpoint (net als de nodige individuele bedrijven) al langer uit in het verkopen van friet met bijzondere toppings. Friet als premium doet zich ook gelden in de eigennamen die voor nieuwe frietzaken worden verzonnen. Predicaten als Frites Atelier en Friet District staan niet op zichzelf. Zo openden de afgelopen maanden frietzaken die namen dragen als House of Frites (H.O.F.) in Delft en Friet Studio in Leeuwarden.

Dit artikel is eerder gepubliceerd in het magazine Frituurwereld nummer 7 – Voorjaar 2018