Crompouce: crossovers van snacks en treats blijven populair

Actueel |
30 oktober 2023 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten

Cronut, tacro, krodel. Die hebben we allemaal al langer. Crossover en hacks van bestaande snacks en zoete treats blijven populair. Recent wisten in het bijzonder de crompouce en de sushikroket de aandacht te trekken.

Foto’s: Van Maanen (links) en Crushi.

De crompouce van bakkerij- en bakerycafé formule Bakker Van Maanen is plotseling een hit dankzij TikTok. Het is een croissant met het glazuur en de vulling van een tompouce. Nieuw is hij niet, want een Utrechts bakker kwam er al ruim drie jaar geleden mee. Hoewel ook Van Maanen de crompouce eerder voerde in het assortiment, ging hij nu ineens viraal dankzij het Chinese platform.

Dit kwam niet alleen door het TikTok-filmpje van Van Maanen zelf. Ook video’s van jonge consumenten slaan aan. Daarop laten ze onder meer zien hoe je de crompouce het beste kunt oppeuzelen.

Sushikroket

Het Utrechtse bedrijf Crushi haalde verder recent de media met zijn sushikroket. Eigenlijk bestond die al langer. Want de krokante crunch die de kroket standaard heeft, is namelijk de specialiteit van het bedrijf. De bedrijfsnaam zegt het al: Crushi legt zich helemaal toen op crunchy sushi.

Zelf claimt Crushi: “Crushi betreedt de markt met een revolutionaire crunch, die de deur opent naar een verrassende smaakbelevenis. We verrijken de sushi met een krokante twist.” Op Crushi’s vinding is patent aangevraagd. Naast de sushikroket bestaat ook de frikansushi ook. Het is een gefrituurde frikandel vermomd als sushi. Meer frikandellennieuws: Jumbo begon eerder dit jaar met de verkoop van plakjes frikandel voor op de boterham.