Concurrentie: Chipotle lanceert digitaal concept

Actueel |
17 november 2020 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Foto: Chipotle

De Amerikaanse restaurantketen Chipotle (Mexicaanse gerechten) heeft in Highland Falls zijn eerste digitale vestiging zonder zitplaatsen geopend. Chipotle zal vanuit deze keuken alleen gerechten bezorgen; er is dus geen sprake van een fysiek restaurant.

Dit soort keukenvestigingen die alleen online bestaan, is het antwoord van Chipotle op de snelgroeiende vraag naar bezorgmaaltijden in deze coronatijd. De verkoop zal alleen plaatsvinden via Chipotle’s eigen app. Wel kunnen mensen ook maaltijden afhalen bij de keuken.

Grote bestellingen

De keuken van Chipotle is nadrukkelijk ook gericht op het aannemen van grote bestellingen voor groepen. Voor het afhalen van groepsbestellingen heeft de keuken zelfs een aparte ingang en wachtruimte.

Ghostkitchens

Nieuw is het virtuele restaurant van Chipotle niet. Er zijn meer restaurants die bezorgmaaltijden leveren vanuit zogeheten “ghostkitchens”, bereidingskeukens zonder restaurant. Ook in ons land zijn hiervan voorbeelden te vinden. Voor grote ketens als Chipotle (2600 vestigingen) is dit een goedkope en snelle manier om present te zijn in steden die te klein zijn voor een volwaardig restaurant.

Concurrentie

Indien deze trend op grote schaal navolging vindt, betekent dit extra concurrentie voor reguliere horecabedrijven, zoals cafetaria’s, op de bezorgmarkt. Met hun investeringskracht zijn grote restaurantmerken immers in staat het aantal bereidingskeukens voor delivery snel uit te breiden.