Vooral horeca heeft allergeneninformatie niet op orde

Actueel |
25 mei 2022 |
Leestijd ± 1 tot 3 minuten
Frituurwereld - NVWA
Foto: NVWA

Ruim de helft van de gecontroleerde horecabedrijven geeft niet op de juiste manier allergeneninformatie aan consumenten. Dat meldt de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). De intensieve controles gaan om die reden door, aldus de waakhond.

Horecabedrijven zijn sinds 2014 verplicht om consumenten te informeren over allergenen in niet-voorverpakte levensmiddelen. Dat geldt ook voor ijssalons, bakkers, slagers en supermarkten. De NVWA controleert sinds begin 2021 intensiever op de naleving van deze regels.

65 procent voldoet niet aan allergenenregels

Vooral horecabedrijven geven niet op de juiste manier informatie over allergenen, zegt de NVWA. In 2021 zijn 3196 horecabedrijven gecontroleerd, zoals restaurants, cafetaria’s en hotels. Daarvan voldeden 2088 bedrijven (65 procent) niet aan de eisen. Bij ijssalons, bakkers en slagers ging het om 51 procent, en bij supermarkten en toko’s voldeed 41 procent niet.

Allergeneninformatie toegankelijk en begrijpelijk

Allergeneninformatie kan zowel schriftelijk als mondeling worden gegeven. Als bedrijven schriftelijk informeren, dan moet op de plaats van verkoop duidelijk zijn waar de allergeneninformatie beschikbaar is. De informatie moet vrij toegankelijk, begrijpelijk en duidelijk leesbaar zijn. “Uit de inspecties blijkt dat de schriftelijke of elektronische beschikbaarheid vaak onvoldoende is. Het document is bijvoorbeeld niet volledig omdat ondernemers de etiketten niet bewaren en de gegevens van ingrediënten niet noteren”, aldus de NVWA.

Allergeneninformatie voor medewerkers

Geven bedrijven mondelinge allergeneninformatie, dan moeten ze ergens vermelden dat consumenten deze informatie bij de medewerkers kunnen opvragen. Deze informatie moet dan wel schriftelijk of elektronisch beschikbaar zijn voor medewerkers én inspecteurs. Volgens de NVWA voldoen bedrijven vaak niet aan deze twee eisen. “Wel weten ondernemers in de meeste gevallen vóór de aankoop te vertellen dat een allergeen in een product zit.”

Waarschuwingen en boetes

In totaal heeft de NVWA 5577 horecabedrijven, ambachtelijke bedrijven en retailbedrijven gecontroleerd in 2021. Er zijn 3990 maatregelen opgelegd, waarvan 3399 schriftelijke waarschuwingen en 591 rapporten en boetes.

Intensieve controles

De NVWA blijft intensief controleren op de allergeneninformatie binnen de horeca, ambacht en retail. Bij een tekortkoming volgt een waarschuwing, waarbij de ondernemer de tijd krijgt om verbeteringen door te voeren. Gebeurt dat niet, dan volgt een boete. De NVWA vraagt daarnaast aan consumenten om melding te doen als allergeneninformatie ontbreekt.

Alles over allergenen bij het Frituurcentrum

Alle informatie over allergenen en wetgeving hierover is beschikbaar in de kennisbank van het Nederlands Frituurcentrum. Deze informatie is voor iedereen vrij toegankelijk. Naar de kennisbank →

E-learning over allergenen voor medewerkers

Daarnaast is er een speciale e-learingmodule over dit onderwerp, de module Basiskennis voedselallergenen. Deze is beschikbaar op werkenaankennisenvakmanschap.nl. Na het doorlopen van deze module en de toets ontvangen deelnemers een certificaat. Door deze samen met die van alle medewerkers te verzamelen, kunnen ondernemers bij controle aantonen dat ze op dit vlak hun zaken op orde hebben. Naar de e-learning →

Abonnees van het Nederlands Frituurcentrum krijgen korting op de e-learningmodules. Naar de abonnementen →

Allergenen-stickers beschikbaar

Uiteraard moeten ook de andere verplichte zaken op orde zijn, zoals de tekst bij de kassa. De Vereniging Professionele Frituurders heeft hiervoor allergenen-stickers en informatie-leaflets beschikbaar gesteld. Naar de allergenen-stickers →