Blik van Levo maakt popcultuurlijst compleet

Trivia |
12 oktober 2020 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten

Het bekende olieblik van Levo in Franeker is als laatste opgenomen in de Volkskrant Top 100 van de Nederlandse popcultuur. De lijst bevat nu welgeteld honderd attributen die symbool staan voor het na-oorlogse Nederland.

De blikken van Levo ontbreken in vrijwel geen chinees-indisch restaurant of toko. De Volkskrant beschouwt ze als symbool van de snelle groei van de afhaalchinees in de zeventiger en tachtiger jaren van de vorige eeuw. De olie, een melange van sojaolie en raapzaadolie, is door het Friese familiebedrijf (anno 1916) in 1980 op de markt gebracht.

Model

Directeur Simon Rollingswier vertelt in De Volkskrant dat het blik is bedacht door zijn vader Jurjen. Diens idee was het ook om de blikken te laten sieren door een fotomodel met een Aziatische oogopslag. Zij komt ook aan het woord in het artikel; model Gwendoline Tchai was 20 jaar toen de foto’s voor het beroemde product werden gemaakt.

Het blik olie van Levo is niet het enige product in de Popcultuur Top 100 dat een link heeft met de frituurbranche. Hier kun je een eerder bericht over de lijst lezen.