Welke acties zien we bij de marktleiders?

Actueel |
28 okt 2025 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten

De bestedingen blijven nog ongeveer op niveau. Maar de verkoopvolumes lopen wat terug. Het is een beeld dat breed in de Nederlandse horeca zichtbaar is. Het geldt in het bijzonder voor de regio’s waar de consument minder te besteden heeft. Hoe spelen de twee marktleiders hierop in met hun actuele marketing?

Kwalitaria, onderdeel van FFC in Vianen, en de FHC-formules Foodmaster en Family hebben samen ongeveer 250 cafetaria’s en snackbars. Hoe zien hun acties er dezer weken uit?

Kwalitaria: extra kroket

“Retteketet… een extra kroket!” Kwalitaria lanceerde vorige week een weekactie met krokketen. Klanten die twee rundvleeskroketten kochten, kregen er kosteloos nog eentje extra. Daarnaast gold een actiekorting van 1,50 euro op alle burgersandwiches en kostte een grote milkshake tijdelijk 3,50 euro.

Vega goedkoper?

Eerder deze maand startte Kwalitaria een discussie met als centrale vraag: “Wat vind jij? Moet vega goedkoper worden dan vlees? We zijn benieuwd naar jouw mening!” Storm liep het niet met reacties. Illustratief voor de reacties, is de uitspraak van deze klant: “Nee, want ik ga het toch niet eten. Al kreeg ik geld toe.”

FHC: luxe smokey-lijn

De acties van de twee formules van FHC Formulebeheer, Foodmaster en Family, kun je beide wel high end noemen. Family zet zijn kaarten steeds nadrukkelijker op andere eetmomenten dan alleen de avondpiek. Het doet dit bijvoorbeeld met het dessert tiramisu sundae. De samenstelling: espresso met lange vingers, softijs, chocoladetopping en chocoladekrullen. Bij de seizoensspecial staan eveneens luxe ogende gerechten centraal: brioche ribfingers en friet rendang.

Foodmaster heeft baat bij het gure weer. Daar heersen namelijk de Smokey Weeks. Met specials als de smokey burger, friet met smokey ribfingers. De ribfingers zijn gelardeerd met gebakken uien en barbecuesaus met een pikante Koreaanse kruiding. Tevens salade met smokey ribfingers.

Foto’s: promobeeld Kwalitaria (links) en Foodmaster

Meer over