
Met Korean fried chicken en kimchi als favoriete gerechten, is K-Food in korte tijd in ons land behoorlijk ingeburgerd. Vier van elke tien Nederlanders aten reeds Koreaanse gerechten. Zoals gefrituurde kip volgens Koreaans recept. Dit blijkt uit consumentenonderzoek van Motivaction.
K-Food maar ook K-Pop (muziek) werden in korte tijd gevleugelde trendbegrippen in ons land. Daarnaast zijn er de nodige stedelijke winkels die zowel food als non-food uit Korea en omstreken verkopen. “Bijna 10 procent van de Nederlanders eet maandelijks Koreaanse gerechten,” schrijft Motivaction. “En 57 procent van de huidige liefhebbers voorspelt een gouden toekomst voor deze keuken.”
K-Kip concepten
In ons land startten de afgelopen jaren zowel online als fysiek veel concepten waar Koraanse kip het kernproduct is. Gangnam Chicken, inmiddels een franchiseformule, is hiervan wel de bekendste. Gangnam Chicken heeft drie vestigingen in Amsterdam en één in Den Haag. Binnenkort strijkt de formule ook in Rotterdam neer.
“Hoger opgeleide stedelingen”
Motivaction over de K-Foodtrend: “Vooralsnog zijn het de millennials, hoger opgeleiden en stedelingen die tot de K-Food enthousiastelingen behoren. Generatie Z begint ook aan te haken, maar 50-plussers blijven relatief terughoudend.”
Foto: promobeeld Gangnam Chicken Franchise