Gerard Joling en Kim Feenstra in Remia-100 video

Actueel |
29 mei 2025 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten

Familiebedrijf Remia viert zijn 100-jarige bestaan. Dit gebeurt onder meer met een video die de historie in beeld brengt. Gerard Joling en Kim Feenstra spelen hierin een rol. Beiden figureerden ze eerder in Remia-campagnes. Ook houdt Remia een grote zoektocht naar de lekkerste nieuwe saus.

“Als ’t kan, Remia-vet in de pan.” Het was de tekst van de eerste advertentie van de sausmaker in Den Dolder. Remia zegt zelf over de merkfilm over zijn geschiedenis. “We hopen dat de kijker trots wordt op zo’n mooi Nederlands merk.” In de video komt het verhaal van Arie de Rooij aan bod. Hij was de man die Remia oprichtte.

Kleinzoon van oprichter

In 1925 begon Arie in zijn huis in Amersfoort met het melangeren van margarines. Later opende hij een mengerij onder de naam De Rooij’s Elektrische Melangeer Inrichting Amersfoort ofwel kortweg Remia. In zijn merkfilm staat Remia stil bij de meest spraakmakende introducties in de loop der jaren. Wat niet veranderde is het karakter van het familiebedrijf: een kleinzoon van oprichter Arie is de huidige directeur van Remia.

Duizenden sausrecepturen…

Het bedrijf in Den Dolder (waar het sinds 1951 gevestigd is) viert zijn eeuwfeest ook met een sauzenwedstrijd. De afgelopen maanden konden klanten een eigen sausreceptuur aanleveren. Totaal kwamen er ruim tienduizend suggesties voor smaken binnen. Inmiddels is de jury druk aan het proeven en selecteren.

Verkiezing lekkerste saus

Op 4 juni wordt de top 3 van lekkerste sauzen bekendgemaakt. Vanaf 1 september mag heel Nederland meestemmen om de saus te kiezen die het meest in de smaak valt. Kort na 19 oktober, de dag van de honderdste verjaardag, wordt de winnende saus bekendgemaakt. Het is de bedoeling dat die begin 2026 op de markt wordt gebracht.

Foto: Remia viert eeuwfeest, Shutterstock, door Dutchmen Photography

Meer over