De frikandel blijft inspireren en ophef veroorzaken

Actueel |
19 mei 2021 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Rechts: Lidls nieuwe frikandel smeersalade.

Nederlands populairste snack de frikandel blijft foodproducenten en supermarkten inspireren. Lidl heeft, naast de eerder gelanceerde frikandelpizza, een nieuwe frikandel smeersalade in zijn actiefolder.

Aldi beet vier jaar geleden het spits af met een eigenzinnig frikandelproduct. Het Duitse concern introduceerde toen een frikandellenvlaai. Korter geleden werd de frikandelpizza gelanceerd.

Ook de nieuwe smeersalade die Lidl nu onder de aandacht brengt, had een voorganger. Vorig jaar had Jumbo reeds een frikandelsalade in zijn schappen. Op sociale media roept de nieuwe frikandel smeersalade veel reacties op, zowel positief als uiterst negatief. Nieuwsplatform De Dagelijkse Standaard schreef hierover een verhaal met als kop: “Nederland walgt massaal van broodbeleg frikandel smeersalade.”

ProFri-directeur en frikandelliefhebber Frans van Rooij haalt zijn schouders op: “Ik ben er langzamerhand aan gewend geraakt dat de frikandel heftige reacties oproept. Dat betekent echter ook dat de frikandel leeft als nooit tevoren. Wel vreemd dat wij zo met onze populairste snack omgaan; in een land als de VS zijn ze trots op hun nationale snacks zoals hamburgers en hotdogs.” Van Rooij wijst er critici op dat je de frikandel ook heel anders kunt bekijken. “Hij is niet alleen lekker, maar ook misschien wel de meest duurzame vleessnack die er bestaat.”