4x inspiratie voor jouw socials

Achtergrond |
18 nov 2025 |
Leestijd ± 1 tot 3 minuten

Wat heb ik nu te melden? Gooi je bescheidenheid overboord. Ga aan de slag om je frituurzaak op de socials viraal te laten gaan. 4x inspiratie voor berichten en video’s op de sociale media.

Door Bianca Roemaat

1. Laat je dagelijkse werkzaamheden zien

Een kroket of frietje bakken? Als professionele frituurder is dat ‘gewoon’ je werk. Maar voor jouw volgers (en klanten) is dat bijzonder. Ze zijn benieuwd hoe je dat precies doet. Dus laat zien hoe je je de bakwand opstart en je winkel gereed maakt om te openen.

En dat je daar niet van te voren een script voor hoeft te bedenken of schrijven, blijkt wel uit het succes dat Wilbert van Esch van De Houtsnip in Tilburg heeft met zijn video’s op TikTok. Een daarvan tikte zelfs de 100.00 views aan, zo lezen we op ED.nl.

Foto: TikTok-account De Houtsnip.

2. Stel jezelf en je team voor

Net als in je cafetaria, is contact en interactie met je volgers van vitaal belang. Zorg daarom voor berichten en video’s met een persoonlijke noot. Laat jezelf en je team zien. Stel je medewerkers voor. Vertel hoe en waarom je jouw bedrijf bent gestart.

3. Vertel iets verrassends over jezelf

Deel ook af en toe een bericht waarin je iets verrassends over jezelf vertelt. Post een foto als je aan het sporten bent of hoe je inspiratie opdoet voor je bedrijf. Bijvoorbeeld door een citytrip, beursbezoek of foodtour. Laat ook je steun aan goede doelen of je vrijwilligerswerk zien.

De eigenaren van Snacksalon De Schelp tijdens hun inspiratietrip naar Londen.
Foto: instagram-account Snacksalon De Schelp.

Kijk ter inspiratie op het Instagram-account van Snacksalon De Schelp in Roelofarendsveen. Daar vind je ook het volgende voorbeeld. Mede-eigenaresse Joyce Norder ging 20 kilometer hardlopen om geld in te zamelen voor te vroeg geboren kinderen. Ze deelde daarbij een persoonlijk verhaal over haar nichtje. Ook was er in de zaak een actie waarbij 0,50 cent van elke verkochte kinderbox naar het goede doel ging.

4. Gebruik een inhaakkalender

Zoals het voorbeeld uit de vorige tip laat zien, kun je ook je acties een boost geven op sociale media. Met alleen een bericht of video en de tekst ‘We hebben vandaag kroketten in de aanbieding’- ga je niet viral. Om meer (potentiële) klanten te bereiken, gebruik je een inhaakkalender.

Op zo’n kalender staan themadagen, feestdagen, bijzondere dagen en vakanties. Denk bijvoorbeeld aan #hamburgerdag, #krokettendag en #fish&chips-dag maar ook wanneer het WK Voetbal en de Olympische Spelen plaatsvinden. Door de # (hashtag) toe te voegen, kun je je bereik vergroten. En je hebt gelijk een onderwerp waar je een actie voor kunt bedenken.

Foto: instagram-account Happyfood

Bonustip: gratis inhaakkalender

Speciaal voor de horeca en foodservicesector maakt horeca-adviseur Petra Venekamp van ConcreetAdvies elk jaar een gratis inhaakkalender. Die van 2026 is hier via haar webshop Stoere Ideeën gratis te downloaden.

In dit artikel dat eerder op Frituurwereld is verschenen, lees je meer over het gebruik van een inhaakkalender.