3 voorbeelden van de strijd om het maagaandeel

Actueel |
11 mei 2023 |
Leestijd ± 1 tot 3 minuten
Foto: Soenil Bahadoer, Shell Nederland.

De strijd om het maagaandeel is hevig in Nederland. Niet alleen is het aantal horecabedrijven enorm gegroeid, ook supermarkten en gemakswinkels dingen naar de gunst van de buitenshuisconsument.

Drie voorbeelden van foodservice-marketing die de klant moet triggeren.

1. Avontuur bij Shell

Tankstations verkennen nieuwe wegen en zetten stevig in op foodverkoop. Ze moeten wel, want hun brandstofomzet zal dalen. Mogelijk raken ze op termijn ook de tabaksverkoop kwijt. Naast concepten als Starbucks, AH to go, Subway en Spar Express bij tankstations, zien we dat met name Shell zijn foodaanbod vernieuwt en avontuurlijker maakt. Meer plantaardige producten, betere koffie. Wat dit laatste betreft: Shell heeft op enkele locaties barista’s aan het werk. Het bedrijf lanceerde zelfs een eigen vakwedstrijd waaraan 70 Shell-barista’s deelnamen.

Opmerkelijk is ook de samenwerking met sterrenchef Soenil Bahadoer. Voor Shells foodconcept ‘Proef de Wereldkeuken’ heeft de tankuitbater hem in de arm genomen om Surinaamse en Indiase smaakmakers te ontwikkelen. Bahadoer maakte specials voor Shells bakery’s, zoals bara kip en roti. Maar ook heeft Shell een tijdelijk assortiment van spekkoek, spicy tikka masala bun, ginger latte, dirty chai latte en tropische sapjes. Nog tot juli worden de smaakmakers verkocht bij Shell-bakery’s.

2. Takeaway bij de Hema

Warenhuisconcern Hema heeft de laatste maanden veel foodnieuws. Zo nam eerder dit voorjaar La Place zijn intrek in twee winkels. Eerder presenteerde de Hema, tegenwoordig gelieerd aan Jumbo, al een nieuw foodcourt-concept. De Hema’s in Voorburg en Assen richten zich daarnaast met een nieuwe compacte formule op de afhaalmarkt.

Het warenhuis test in de twee steden de mogelijkheden van een aparte takeaway. Klanten kunnen er onder meer koffie, ijs via de eigen subformule Blij-ijsje, hotdogs, rookworst, belegde broodjes, tompouces en ander gebak afhalen. Nieuw is de subformule SchepKoek, waar de klant zelf een assortiment koekjes in een pot kan samenstellen.

3. ’t Zusje Overdag

Bestaande restaurantformules kunnen zich zomaar ontpoppen tot nieuwe concurrenten op de lunchmarkt. Grote ketens kijken nadrukkelijk naar nieuwe mogelijkheden van het twaalfuurtje. Bij McDonald’s werd de kipwrap een belangrijk lunchprodukt, maar het lijdt geen twijfel dat achter de schermen verder wordt gezocht naar kansrijke lunchsnacks. Ketens als Domino’s en New York Pizza verkennen eveneens de lunchmogelijkheden.

Ontegenzeggelijk wordt in Nederland veel meer buitenshuis geluncht dan pakweg twintig jaar geleden. Daarnaast verloren bedrijfskantines/contractcatering de afgelopen jaren veel lunchgasten doordat thuiswerken een impuls kreeg. Restaurantketen ‘t Zusje lanceerde kortgeleden een nieuwe formule om van het lunchmoment een omzetmoment te maken.

Alle 33 vestigingen van zijn gestart met ’t Zusje Overdag. Dagelijks is keuken voortaan geopend van 12.00 tot 16.00 uur voor de lunch of een tussendoortje. Op het menu staat onder meer een selectie van de gekende klassiekers van ’t Zusje, zoals carpaccio, knoflookgamba’s en geitenkaasje in spek. Maar ook serveert ’t Zusje Overdag onder meer truffelfriet, spareribs, bao-buns en rendang.